V průběhu roku 2021 vznikl návrh Monitorovacího rámce, který byl následně v roce 2022 vydán a je stále průběžně aktualizován. Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR doplňuje implementaci Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (S2030+). Jde o aktivitu, která navazuje na závazky z předchozí Strategie 2020 a má sloužit primárně pro monitoring vývoje vybraných ukazatelů o stavu vzdělávací soustavy ČR v porovnatelných časových řadách z národních i mezinárodních šetření. Některé klíčové údaje v Monitorovacím rámci jsou označeny jako Indikátory (Soubor indikátorů S2030+), pomocí nichž by se primárně měly vyhodnocovat dopady vzdělávací politiky ČR ve vazbě na cíle S2030+. Data jsou dostupná v přílohách ke stažení.
Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.
Monitorovací rámec má sloužit primárně pro monitoring trendů u vybraných ukazatelů, které vypovídají o stavu vzdělávací soustavy. V současné době umožňuje sledovat vývoj ukazatelů, které se týkají:
Monitorovací rámec byl konzultován též s odborníky v projektu podpořeném Programem na podporu strukturálních reforem (Support to reform education policy making in the Czech Republic).
Monitorovací rámec sdružuje informace pocházející z národních zdrojů i mezinárodních šetření. Jeho součástí je také sledování vybraných indikátorů za vyšší územní samosprávné celky, tj. kraje ČR.
Monitorovací rámec je přístupný jak zaměstnancům státní správy, tak široké veřejnosti. MŠMT skrze něj zveřejňuje a dále bude zveřejňovat širokou paletu údajů vypovídajících o vzdělávací soustavě. Tam, kde to datové sady umožňují, jsou data zveřejněna i samostatně pro jednotlivé kraje.
Údaje jsou zveřejněny s vysvětlujícími informacemi, které mají umožnit i laické veřejnosti porozumět kontextu a omezením prezentovaných časových řad.
V Monitorovacím rámci byly některé klíčové údaje označeny jako indikátory (Soubor indikátorů S2030+). Indikátory jsou takové údaje, na nichž by se primárně měly vyhodnocovat dopady vzdělávací politiky ČR ve vazbě na cíle S2030+. MŠMT si pro indikátory určilo trendy zamýšleného pozitivního vývoje, kterými by se údaje v důsledku vzdělávací politiky měly v čase vyvíjet.
Monitorovací rámec není fixním dokumentem, ale naopak by měla probíhat jeho průběžná revize. Monitorovací rámec bude reagovat na změny ve vzdělávací soustavě, například na zavádění plošného testování, anebo středního článku podpory, tedy kroky, které umožní sběr a vyhodnocování nových dat.
Jeho monitoring bude probíhat s roční periodicitou s jasně stanovenými kompetencemi ohledně dodání a vyhodnocení dat. Tento soubor dat není statický a bude se průběžně měnit s ohledem na potřeby sledování vývoje dalších indikátorů.
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901
Název projektu: "Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR"