Krajské metodické kabinety spojily více než 650 učitelů, kteří stáli u vzniku stovek vzdělávacích akcí připravených podle požadavků jich samotných i jejich kolegů. Do praxe nově vnesly spolupráci mezi učiteli napříč školami a nabídly jim prostor pro další rozvoj. Kromě metodických kabinetů patřilo mezi další aktivity končícího projektu SYPO poskytovat podporu školám se začínajícími učiteli a členům vedení škol. Na aktivity projektu navazuje projekt Podpora kurikulární práce škol, který je také realizován Národním pedagogickým institutem ČR a na jehož financování se opět podílí EU a MŠMT.
„Učitelé sami nejlépe vědí, v jakých oblastech se potřebují oni i jejich kolegové rozvíjet. Proto stáli u vzniku vzdělávacích akci, doporučovali lektory, mnohdy se lektory sami stali, psali metodické příručky. Vymysleli stovky akcí pro tisíce učitelů a my jsme je díky projektu SYPO mohli realizovat a bezplatně nabídnout všem učitelům,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer, a dodává: „Například webinářů se zúčastnilo přes 15 000 unikátních účastníků a více než polovina z nich se na naše webináře opakovaně vracela. Myslím, že to svědčí o tom, že témata navrhovaná učiteli byla atraktivní a opravdu vhodně vybraná.“ Záznamy všech webinářů i bezplatné metodické příručky zůstávají všem zájemcům k dispozici i po ukončení projektu.
V každém kraji vzniklo sedm oborových metodických krajských kabinetů, v nichž se aktuálně schází více než 650 učitelů. Každý z nich navíc vede oblastní kabinet. Do těch je zapojeno dalších téměř 3 500 učitelů. Učitelé na nich oceňují hlavně to, že můžou s kolegy vzájemně sdílet své zkušenosti a že se mohou sami dál učit a rozvíjet. Mnoho z nich navázalo vztahy s kolegy z jiných škol či univerzit nebo s vyučujícími jiných předmětů.
„V našich podmínkách je poměrně unikátní, že na velký systémový projekt navazuje projekt další a dál rozvíjí původní hlavní myšlenku, kterou je spolupráce mezi učiteli a vzájemná podpora. Metodické kabinety tak mohou pokračovat ve své metodické činnosti, stát u nabídky vzdělávacích akcí ve svém území, být nositeli informací,“ popisuje Jiří Nekola a doplňuje: „Budeme tak dál učitelům nabízet bezplatné vzdělávací akce připravené podle jejich požadavků, předávat jim informace z NPI ČR i MŠMT, podporovat je v jejich práci.“
Speciální pozornost projektu byla zaměřena na začínající učitele. „Před pěti lety bylo toto téma úplně nové, nediskutované. Z našich šetření ve školách navíc vyplynulo, že je žádoucí do podpory zahrnout také uvádějící učitele a vedení školy,“ uvádí Nekola. Po projektu proto zůstává komplexní a praktický Model systému podpory začínajících učitelů, na jehož tvorbě se podílely i zapojené školy a který obsahuje příklady inspirativní praxe ze všech druhů škol, a další zveřejněné materiály jako např. příručky, záznamy webinářů nebo e-learning. „Na mnoha materiálech jsme spolupracovali s dalšími učiteli a organizacemi jako např. Učitelskou platformou nebo Začni učit!,“ podotýká Nekola.
Třetí velkou skupinou, které projekt poskytoval podporu, byli ředitelé škol. „Jaký je ředitel, taková je i škola. Ředitel je hybatelem všeho dění ve škole, její změny, rozvoje. Proto je důležité poskytovat mu podporu, aby měl možnost nebýt na svou roli sám, aby se mohl věnovat i sám sobě a dál rozvíjet sebe i svůj pedagogický sbor,“ uzavírá Nekola. Pro potřeby ředitelů, ale i zřizovatelů byl v rámci projektu vytvořen Model systému podpory vedení škol.
Všechny výstupy jsou umístěny na webových stránkách www.projektsypo.cz a na YouTube.
Na jednom z prvních setkání Krajského metodického kabinetu Předškolní a prvostupňové vzdělávání v Plzeňském kraji zazněla myšlenka vytvořit mapu kontaktů na odborníky, která by pomohla nasměrovat rodiče, pokud řeší nějaké problémy související se vzděláváním svých dětí.
Mapu kontaktů najdete ZDE.
Krajský kabinet Český jazyk a literatura v Ústeckém kraji navštívil Gymnázium Ústí nad Labem, Jateční, kde jako ředitelka působí předsedkyně kabinetu. Členové si prohlídli školu a absolvovali hospitaci v hodině informatiky, která byla velmi pěkně propojená s češtinou, a v hodině matematiky, kde měli možnost sledovat v přímém přenosu zapojení digitální kompetence do výuky samotné. Seznámili se také s možnostmi využití 3D tiskárny ve výuce s konkrétními tipy a návody, které pro ně připravil správce ICT na gymnáziu.
Členové Krajského kabinetu Informatika a ICT v Olomouckém kraji seznámili své kolegy a kolegyně z kabinetu Předškolní a prvostupňové vzdělávání s novým předmětem Informatika pro 1. stupeň, ukázali podle čeho a jak učit a představili materiály pro 1. stupeň.
Metodické kabinety byly zřízeny v rámci projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) a jejich hlavním cílem je vytvářet prostor pro odborný růst a průběžný profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Metodické kabinety zajišťují systematický a koordinovaný rozvoj předmětových didaktik na úrovni jednotlivých krajů s využitím předmětových komisí a metodických sdružení, které fungují ve školách.
Metodické kabinety jsou navrženy jako strukturovaná profesní společenství učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. Jsou místem, kde si učitelé mohou rozšiřovat své znalosti a profesní dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se profesně vzdělávat ve svém oboru. Pedagogům zajišťují aplikaci inovací oborových didaktik a zaměřují se také na pedagogicko-psychologické znalosti a zkušenosti učitelů. Jsou platformou, která podporuje činnost jednotlivých učitelů na národní, krajské a oblastní úrovni a dělí se podle jednotlivých oblastí rámcových vzdělávacích programů.
- Český jazyk a literatura (zahájení činnosti 2019)
- Matematika a její aplikace (2019)
- Informatika a ICT (2019)
- Předškolní a prvostupňové vzdělávání (2021)
- Přírodovědné vzdělávání (2021)
- Cizí jazyky (2022)
- Společenskovědní vzdělávání (2022)