Události spojené s pandemií COVID-19, výukou na dálku a nezbytným posílením vybavenosti škol prostřednictvím poskytnutých mimořádných prostředků na pořízení ICT vybavení navýšily nároky na náklady a personální zajištění správy ICT v základních školách. Z tohoto důvodu MŠMT v roce 2021 zajistilo zvýšení alokace na nepedagogické pracovníky škol o 1000 úvazků pro základní školy s cílem posílit právě pozici správce ICT.
Události spojené s pandemií COVID-19 a výukou na dálku zvýšily nároky na vybavení digitálními technologiemi ve školách. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy proto na podzim 2020 poskytlo základním školám a nižším stupňům gymnázií mimořádné prostředky na pořízení ICT vybavení ve výši 1,3 mld. Kč.
V souladu se Strategií vzdělávací politiky do roku 2030+ byla také schválena revize rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (viz www.revize.edu.cz), která představuje nové pojetí oboru Informatika a zavádí novou digitální klíčovou kompetenci. Cílem Strategie 2030+ je, aby se digitální technologie staly integrální součástí života školy.
Navyšování počtu ICT vybavení však zároveň klade nároky na náklady a personální zajištění správy ICT ve školách. Z tohoto důvodu MŠMT v roce 2021 zajistilo zvýšení alokace na nepedagogické pracovníky škol o 1000 úvazků pro základní školy s cílem posílit právě pozici správce ICT. Podrobná informace s částkami pro školy na rok 2021 spolu s Normativy pro regionální školství územních samosprávných celků je zveřejněna na webu MŠMT.
Alokace byla zvýšena o cca 500 mil. korun, což přinese navýšení úvazků, které je možné využít pro pozici správce ICT. Výsledný normativ na ředitelství je uveden na následujícím grafu; ten obsahuje i původní průběh pro porovnání změny.
MŠMT připravilo čtyři příklady, na kterých je ukázáno, o kolik se školám dle jejich velikosti úvazky na nepedagogické zaměstnance (NPZ) navýší a mohou je tudíž využít pro pozici správce ICT:
Příklad č. 1 | Prvostupňová ZŠ s 5 třídami (ZŠ pouze s 1. stupněm, vždy 1 třída v ročníku) |
Příklad č. 2 | Úplná ZŠ s 9 třídami (ZŠ s 1. a 2. stupněm, vždy 1 třída v ročníku) |
Příklad č. 3 | Úplná ZŠ se dvěma paralelkami ve všech ročnících (tzn. vždy dvě třídy v ročníku) |
Příklad č. 4 | Úplná ZŠ se čtyřmi paralelkami ve všech ročnících (tzn. vždy čtyři třídy v ročníku) |
Ředitelky a ředitelé také mohou zdarma využít konzultace s krajským koordinátorem ICT (https://www.projektsypo.cz/e-poradenstvi.html), který jim při integraci digitálních technologií do života školy pomůže. Národní pedagogický institut ČR rovněž nabízí množství webinářů, které se této problematice věnují (https://koronavirus.edu.cz/distancni-vyuka).