V květnu 2025 převzalo v rámci projektu Aktivní škola v JMK dvacet škol zlaté a stříbrné certifikáty, které jim udělují titul Aktivní škola. Cílem tohoto projektu je zejména zlepšení podmínek pro spontánní pohybové aktivity v průběhu školního dne a - ve spojení s odbornou edukací v oblasti zdravého životního stylu - přispění k lepšímu zdraví a aktivnímu životnímu stylu žáků, učitelů a potažmo i rodičů. Nezbytným předpokladem pro realizaci projektu byl podpis memoranda v červenci 2024 o spolupráci mezi partnery: Jihomoravský kraj, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnice Brno, Masarykův onkologický ústav a Česká školní inspekce.
Základní škola Brno, Vejrostova 1 se v květnu 2025 zařadila mezi oceněné školy, které získaly zlatý certifikát v rámci projektu Aktivní škola. Toto ocenění je výsledkem dlouhodobé a systematické snahy školy o podporu pohybových aktivit a zdravého životního stylu během školního dne.
V rámci sdílení příkladů dobré praxe byl s ředitelem školy uskutečněn rozhovor zaměřený na konkrétní pohybové aktivity a přístupy uplatňované jak ve výuce, tak mimo ni. Tyto aktivity jsou plně v souladu s cíli Aktivní školy, jejíž snahou je podpora zdravého a aktivního životního stylu dětí, pedagogů i celé školní komunity.
Jaký je aktuální stav realizace metodického doporučení Aktivní škola na Vaší škole?
Aktuálně využíváme veškeré dostupné prostředky, aby se děti mohly co nejvíce hýbat. Tento impuls vznikl víceméně přirozeně z možností naší školy. Součástí školy jsou dvě plnohodnotné tělocvičny, velké multifunkční sportoviště, beachvolejbalové kurty, tartanová dráha apod. V současnosti se bude realizovat projekt zimního kluziště přímo v areálu školy, což bude další pohybová aktivita, která je pro děti v dnešní době hůře dostupná. V areálu se kromě sportovišť nachází také různé "výběhové" plochy, které slouží k aktivitám na čerstvém vzduchu. V budově školy jsou na chodbách šplhací tyče, ribstoly, stolní tenis apod.
Zásadní posun jsme zaznamenali díky projektu Trenéři ve škole, který jsme si mohli vyzkoušet předloni. Na základě dobrých zkušeností přišla radnice z Bystrce s návrhem, že škole zaplatí trenéra pohybových aktivit do výuky. Od letošního roku máme ve 23 hodinách tělesné výchovy na 1. stupni vyučujícího + trenéra a v některých případech i asistenta pedagoga. To je pro kvalitu výuky, bezpečnost a komfort dětí obrovský posun. Vyučující i děti si tuto změnu velmi pochvalují.
Jaké překážky při realizaci zaznamenáváte a jak je překonáváte?
Největší omezení – jako u všech aktivit – vidíme v časových možnostech. Všichni víme, že přirozené pro děti je hýbat se, a ne sedět v lavicích. Nicméně na 1. stupni máme dvě hodiny tělesné výchovy v ročníku. V ostatních předmětech je třeba probírat učivo a během desetiminutové přestávky, obzvláště když se děti přesouvají mezi třídami, se nestihne nic řízeného.
S tím souvisí i prostorové možnosti. Naše dvě tělocvičny jsou už teď přetížené, tudíž by další hodiny tělesné výchovy nemělo smysl přidávat. Vím, že v některých zemích je běžné chodit s dětmi ven i za nepříznivého počasí, ale myslím si, že na to u nás ještě nejsme připraveni.
Jakým způsobem zařazujete pohybové aktivity do výuky i mimo ni?
Máme štěstí, že většina vyučujících vnímá potřebu pohybu u dětí, a dnes jsou na škole běžné aktivity, které si učitelé připravují např. na chodbách nebo i ve třídách. Děti se tak při plnění úkolů pohybují a nesedí pouze v lavici. Dále podporujeme učení ve venkovních prostorách a pohyb venku i o přestávkách.
Snažíme se zejména pro nejmladší žáky nabízet širokou škálu kroužků ve spolupráci s externisty. Škola spolupracuje s brněnským volejbalovým oddílem, který zajišťuje tréninky pro různé věkové kategorie. Na druhém stupni máme v každém ročníku jednu sportovní třídu, pro kterou v rámci hodin tělesné výchovy organizujeme pestré aktivity, např. bruslení, gymnastiku (v gymnastické hale), trampolíny, softball, veslování na Brněnské přehradě atd.
Dále pořádáme např. terénní cvičení (pro oba stupně), sportovní dny (např. Sazka olympijský víceboj se Šárkou Kašpárkovou) a další sportovní akce. Školní družina chodí každý den cca od 14 do 15 hodin ven, převážně na školní hřiště, kde mají děti jak organizované, tak spontánní aktivity – což je zřejmě to, co dnešním dětem nejvíce chybí.
Jak dlouho zavedení trvalo a jaká byla spolupráce pedagogického sboru?
Jedná se o postupný, dlouhodobý a nikdy nekončící proces. Jak jsem již uváděl, máme aktivní kolegy, kteří pohyb dětí podporují.
Jak žáci vnímají implementaci metodiky Aktivní škola ve Vaší škole?
Těžko říct, zda si uvědomují výše popsané možnosti školy a zda je všichni využívají naplno. To by byla spíše otázka přímo na žáky.
Pozorujete u žáků změnu v aktivitě a zapojení během výuky?
Řekl bych, že je to velmi individuální. Někteří žáci mají potřebu se hýbat za každých okolností, jiní se pohybu spíše vyhýbají. Největší přínos aktuálně vidím ve zkvalitnění hodin TV na 1. stupni. Děti to v tomto věku ještě baví, mohou se toho hodně naučit a budují si návyky a pozitivní vztah ke sportu.
Realizujete aktivní přestávky i mimo budovu školy, například na hřišti?
Ano, ale záleží na každém vyučujícím, jak často možnost pohybu venku využije.
Jak často využíváte okolí školy k venkovní výuce?
Záleží na počasí. V teplých měsících je to pravidelně. Ve škole máme celkem 36 tříd, takže se to těžko převádí do nějakých konkrétních čísel.
Jaké výhody a omezení v tomto směru vnímáte s ohledem na městské prostředí a otázku bezpečnosti?
Přestože v areálu školy projíždějí auta, zůstává pro žáky bezpečný. Pedagogické dozory navíc důsledně dbají na bezpečnost žáků.
Je školní hřiště přístupné veřejnosti mimo dobu výuky? Máte stanovena pravidla pro jeho využívání? Jaké výhody a případná rizika vnímáte v souvislosti s otevřeným školním hřištěm?
Ano, školní hřiště je zcela přístupné žákům i široké veřejnosti 24 hodin denně. Převažují spíše výhody, to znamená, že veřejnost si má jít kam zasportovat. Musím s potěšením konstatovat, že i přes stále otevřený areál nezaznamenáváme žádný vandalismus ani podobné problémy. Největší obavy obecně panují o zdraví a bezpečnost návštěvníků.