Infoservis Speciál: Financování nepedagogické práce 18.9.2025
Videozáznam INFOSERVISU SPECIÁL, který jsme věnovali tématu převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele, je k dispozici od 18. září 2025...
Dne 4. srpna 2025 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 267/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Novela přináší největší systémové změny za poslední dekádu – modernizuje organizaci výuky, výrazně upravuje financování, posiluje podporu žáků a mění vybrané procesy řízení škol.
Tzv. velká novela nabyla platnosti dne 4. srpna 2025, s účinností ode dne 1. 9. 2025. Znění novely je dostupné zde: Velká novela
Videozáznam INFOSERVISU SPECIÁL, který jsme věnovali tématu převodu financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele, je k dispozici od 18. září 2025...
Ucelená a podrobná metodika k převodu financování nepedagogů představuje všechny hlavní aspekty legislativní změny a ředitelům škol a jejich zřizovatelům...
Střední článek podpory připravuje sérii krajských konferencí věnovaných změnám ve financování nepedagogické práce ve školách a školských zařízeních. Tyto konference...
Materiál shrnuje obsah tzv. odkladové novely školského zákona a souvisejících změn, které byly projednány Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, avšak Senát Parlamentu ČR návrh...
Financování psychologů, speciálních a sociálních pedagogů v ZŠ (PHPmax) – nové pravidlo pro určení maximálního počtu hodin poradenských pozic podle tříletého průměru počtu žáků. Povinnost zajistit poradenské služby ve všech tzv. srovnatelných ZŠ.
Indexace škol – možnost diferencovat prostředky podle náročnosti vzdělávání, s cílem snížit nerovnosti a stabilizovat pedagogické sbory.
Regulace růstu PH (výuky) – vláda může stanovit limit počtu hodin financovaných ze státního rozpočtu a podmínky jeho případného navýšení či snížení.
Celostátní normativy pro ŠPZ – sjednocení financování poradenských zařízení pomocí pěti celostátních normativů podle náročnosti služeb.
Přesun financování nepedagogické práce na zřizovatele + související úprava RUD (navýšení podílů obcí a krajů).
Rozšíření ad hoc normativů – možnost cíleně podpořit školy bez nutnosti podávat žádost.
Slučování škol pod 180 dětí/žáků – povinnost obcí zajistit, aby každá školská právnická osoba měla min. 180 žáků alespoň jednou za tři roky; přechodné období 2026–2028.
Nové možnosti školské právnické osoby (ŠPO) – možnost zřizovat organizační jednotky; možnost společného zřízení více zřizovateli; možnost zřízení společně s veřejnou vysokou školou (např. klinické školy).
Rozšíření okruhu zřizovatelů (další ministerstva, organizační složky státu).
Konkurzní řízení na ředitele – nové pravidlo automatického odvolání při vyhlášení konkurzu, nový odvolací důvod, sjednocení pravidel pro ředitele ŠPZ, postup pro situace, kdy škola nemá ředitele.
Změny ve školských radách – nový žákovský volič, změna volebního práva, předčasné ukončení mandátu, nové pravomoci (včetně souhlasu s kombinovanou výukou).
Rozšíření okruhu osob oprávněných udělovat výchovná opatření.
Nová pravidla řízení o podmíněném vyloučení a vyloučení žáka/studenta.
Účinnost od 1. 9. 2025.
Povinné zveřejnění ŠVP, výroční zprávy a školních řádů online.
Elektronické předávání údajů ze školského rejstříku na MŠMT.
Škola již nemusí dokládat stanovisko KHS při zápisu nebo změně údajů v rejstříku.
Přijímací řízení na SŠ
- zrušení přihlášek pomocí výpisu,
- předsunuté termíny u konzervatoří,
- elektronizace doporučení ŠPZ,
- zpřesnění pravidel pro přihlášky, odvolání, další kola, zpětvzetí,
- sjednocení úprav podmínek JPZ.
Kombinovaná výuka
- možnost zavést výuku s distančními prvky až do 40 % hodin,
- jasné podmínky ukončení účasti,
- zákaz pro školy dle §16/9,
- úpravy odpovědnosti, rozvrhu práce a pravomocí školské rady.
Duální praktické vyučování
- jasně definovaní poskytovatelé,
- certifikát poskytovatele,
- smluvní vztah, role instruktorů, pravidla dle vyhlášky.
Komplexní profilová práce – nový způsob konání profilové části.
Pravidla pro zkoušky složené z více částí a jejich opakování.
Úpravy v jazycích, uznávání certifikátů, pověření učitele organizací zkoušek.
Možnost vyloučení žáka při porušení pravidel.
Úpravy pro žáky vzdělávající se v zahraničí.
Krátké programy VOŠ (krátké cykly) – nové typy jednoletých až dvouletých programů odborného vzdělávání.
Umožnění používání titulu DiS. pro vybrané absolventy konzervatoří a vyšších škol.
Rozšíření nároku na jazykovou přípravu i na děti/žáky – občany ČR s nedostatečnou znalostí češtiny.
Upravuje se okruh uchazečů s nárokem na úpravu podmínek přijímacího řízení.
Ukotvení pozice sociálního pedagoga – nový pedagogický pracovník, financovaný z PHPmax.
Podpůrné opatření „další učitel“ – nová kategorie místo „dalšího pedagogického pracovníka“.
Zrušení povinné pětileté praxe u odborných učitelů.
Nové jazykové požadavky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ (úroveň B2).
Přístup MŠMT k anonymizovaným datům ŠPZ pro statistické účely.
Změny u nostrifikačních zkoušek.
Metodická pomoc ČŠI školám s dlouhodobými problémy.
Ředitelé škol
- úprava dokumentace (ŠVP, školní řád, zveřejňování),
- implementace PHPmax a organizace poradenských služeb,
- příprava na kombinovanou výuku a nová pravidla pro maturitu,
- aktualizace přijímacího řízení na SŠ (pokud jde o SŠ/kombinované školy).
Zřizovatelé
- nové povinnosti při financování nepedagogických pozic,
- plánování slučování škol pod 180 žáků/dětí,
- nové možnosti při zřizování ŠPO nebo organizačních jednotek.
Pedagogové
- nové role (sociální pedagog, další učitel),
- nové jazykové požadavky,
- možnost zapojení do kombinované výuky a duálního vzdělávání.
Rodiče, žáci, studenti
- srozumitelnější přijímací řízení,
- dostupnější poradenské služby,
- jasná pravidla kombinované výuky,
- nové možnosti maturit.