Dne 4. srpna 2025 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon č. 267/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Novela přináší největší systémové změny za poslední dekádu – modernizuje organizaci výuky, výrazně upravuje financování, posiluje podporu žáků a mění vybrané procesy řízení škol.
Tzv. velká novela nabyla platnosti dne 4. srpna 2025, s účinností ode dne 1. 9. 2025. Znění novely je dostupné zde: Velká novela
Od 1. ledna 2026 vstupují v platnost nová pravidla financování školního stravování, která přináší zásadní změny pro školy, školská zařízení...
Od ledna 2026 se podpůrné pozice stávají stabilní součástí pedagogických týmů základních škol. Školní psychology, speciální pedagogy a případně i...
Dovolujeme si Vás pozvat ke sledování odborného panelu „Odkladová novela a její dopady do praxe škol“, který se uskuteční 19....
Videozáznam INFOSERVISU SPECIÁL, který jsme věnovali institucionalizaci podpůrných pedagogických pozic, je k dispozici od 30. října 2025 od 16 hodin....
Financování psychologů, speciálních a sociálních pedagogů v ZŠ (PHPmax) – nové pravidlo pro určení maximálního počtu hodin poradenských pozic podle tříletého průměru počtu žáků. Povinnost zajistit poradenské služby ve všech tzv. srovnatelných ZŠ.
Indexace škol – možnost diferencovat prostředky podle náročnosti vzdělávání, s cílem snížit nerovnosti a stabilizovat pedagogické sbory.
Regulace růstu PH (výuky) – vláda může stanovit limit počtu hodin financovaných ze státního rozpočtu a podmínky jeho případného navýšení či snížení.
Celostátní normativy pro ŠPZ – sjednocení financování poradenských zařízení pomocí pěti celostátních normativů podle náročnosti služeb.
Přesun financování nepedagogické práce na zřizovatele + související úprava RUD (navýšení podílů obcí a krajů).
Rozšíření ad hoc normativů – možnost cíleně podpořit školy bez nutnosti podávat žádost.
Slučování škol pod 180 dětí/žáků – povinnost obcí zajistit, aby každá školská právnická osoba měla min. 180 žáků alespoň jednou za tři roky; přechodné období 2026–2028.
Nové možnosti školské právnické osoby (ŠPO) – možnost zřizovat organizační jednotky; možnost společného zřízení více zřizovateli; možnost zřízení společně s veřejnou vysokou školou (např. klinické školy).
Rozšíření okruhu zřizovatelů (další ministerstva, organizační složky státu).
Konkurzní řízení na ředitele – nové pravidlo automatického odvolání při vyhlášení konkurzu, nový odvolací důvod, sjednocení pravidel pro ředitele ŠPZ, postup pro situace, kdy škola nemá ředitele.
Změny ve školských radách – nový žákovský volič, změna volebního práva, předčasné ukončení mandátu, nové pravomoci (včetně souhlasu s kombinovanou výukou).
Rozšíření okruhu osob oprávněných udělovat výchovná opatření.
Nová pravidla řízení o podmíněném vyloučení a vyloučení žáka/studenta.
Účinnost od 1. 9. 2025.
Povinné zveřejnění ŠVP, výroční zprávy a školních řádů online.
Elektronické předávání údajů ze školského rejstříku na MŠMT.
Škola již nemusí dokládat stanovisko KHS při zápisu nebo změně údajů v rejstříku.
Přijímací řízení na SŠ
- zrušení přihlášek pomocí výpisu,
- předsunuté termíny u konzervatoří,
- elektronizace doporučení ŠPZ,
- zpřesnění pravidel pro přihlášky, odvolání, další kola, zpětvzetí,
- sjednocení úprav podmínek JPZ.
Kombinovaná výuka
- možnost zavést výuku s distančními prvky až do 40 % hodin,
- jasné podmínky ukončení účasti,
- zákaz pro školy dle §16/9,
- úpravy odpovědnosti, rozvrhu práce a pravomocí školské rady.
Duální praktické vyučování
- jasně definovaní poskytovatelé,
- certifikát poskytovatele,
- smluvní vztah, role instruktorů, pravidla dle vyhlášky.
Komplexní profilová práce – nový způsob konání profilové části.
Pravidla pro zkoušky složené z více částí a jejich opakování.
Úpravy v jazycích, uznávání certifikátů, pověření učitele organizací zkoušek.
Možnost vyloučení žáka při porušení pravidel.
Úpravy pro žáky vzdělávající se v zahraničí.
Krátké programy VOŠ (krátké cykly) – nové typy jednoletých až dvouletých programů odborného vzdělávání.
Umožnění používání titulu DiS. pro vybrané absolventy konzervatoří a vyšších škol.
Rozšíření nároku na jazykovou přípravu i na děti/žáky – občany ČR s nedostatečnou znalostí češtiny.
Upravuje se okruh uchazečů s nárokem na úpravu podmínek přijímacího řízení.
Ukotvení pozice sociálního pedagoga – nový pedagogický pracovník, financovaný z PHPmax.
Podpůrné opatření „další učitel“ – nová kategorie místo „dalšího pedagogického pracovníka“.
Zrušení povinné pětileté praxe u odborných učitelů.
Nové jazykové požadavky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ (úroveň B2).
Přístup MŠMT k anonymizovaným datům ŠPZ pro statistické účely.
Změny u nostrifikačních zkoušek.
Metodická pomoc ČŠI školám s dlouhodobými problémy.
Ředitelé škol
- úprava dokumentace (ŠVP, školní řád, zveřejňování),
- implementace PHPmax a organizace poradenských služeb,
- příprava na kombinovanou výuku a nová pravidla pro maturitu,
- aktualizace přijímacího řízení na SŠ (pokud jde o SŠ/kombinované školy).
Zřizovatelé
- nové povinnosti při financování nepedagogických pozic,
- plánování slučování škol pod 180 žáků/dětí,
- nové možnosti při zřizování ŠPO nebo organizačních jednotek.
Pedagogové
- nové role (sociální pedagog, další učitel),
- nové jazykové požadavky,
- možnost zapojení do kombinované výuky a duálního vzdělávání.
Rodiče, žáci, studenti
- srozumitelnější přijímací řízení,
- dostupnější poradenské služby,
- jasná pravidla kombinované výuky,
- nové možnosti maturit.