Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Reformy
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Odborný panel Středního článku podpory - Bezpečnost ve školách: Prevence, rizika a řešení

Střední článek podpory MŠMT uspořádal odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které proběhlo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí. Panel propojil odborníky z různých oblastí – od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost škol na každodenní i mimořádné situace.

Program panelu:

V úvodním bloku Jan Mareš z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy představil vizi „bezpečné školy“ jako prostředí, které zajišťuje fyzickou, psychickou i sociální bezpečnost všech žáků a zaměstnanců. Zdůraznil legislativní rámec, klíčové prvky Minimálního standardu bezpečnosti a úlohu škol při prevenci rizik a připravenosti na mimořádné události. Šárka Benešová z Krajského úřadu Karlovarského kraje sdílela zkušenosti s realizací komplexního projektu zabezpečení škol, který zahrnuje technická i organizační opatření a dlouhodobou spolupráci s IZS. Uvedla příklady dobré praxe, zejména z oblasti kamerových systémů, pravidelných nácviků krizových situací a metodické podpory škol. Marcela Erbeková, ředitelka ZŠ T. G. Masaryka Mnichovice, představila praktická opatření zavedená na své škole – od recepce a kamerových systémů po pravidelná školení a krizové plány. Popsala také konkrétní zkušenost s evakuací školy při nálezu munice a následná opatření pro zlepšení připravenosti.

V druhém bloku, věnovaném duševnímu zdraví dětí, vystoupila Klára Šimáčková Laurenčíková, vládní zmocněnkyně pro lidská práva, která zdůraznila význam systematické podpory psychického zdraví žáků a nutnost propojení škol se sociálním a zdravotním systémem. Na její vystoupení navázali experti z organizace Society for All (SOFA) – Karel Straka, Tereza Svačinová a Jana Jungmannová. Představili trauma respektující přístup, který pomáhá zmírnit dopady negativních zkušeností z dětství, a vysvětlili principy včasné identifikace ohrožených dětí pomocí nástroje Karta KID. Účastníci se také seznámili s modelem pozitivní podpory chování PBIS, který přispívá ke zlepšení školního klimatu a prevenci rizikového chování.

Třetí blok se věnoval tématu bezpečnosti ve školách z pohledu policie, hasičů a odborníků na ochranu měkkých cílů. Jaromír Tkadleček z Policie ČR představil aktuální statistiky trestné činnosti ve školách a zdůraznil význam prevence i nutnost připravenosti škol na mimořádné situace včetně útoku aktivního útočníka. Michal Valouch a Martin Legner z Hasičského záchranného sboru ČR vysvětlili principy požární prevence, role jednotek IZS při řešení krizových situací a důležitost bezpečnostních opatření v souladu s požární legislativou. Libor Sladký a Jitka Sladká z Asociace bezpečná škola sdíleli zkušenosti z auditů škol a přiblížili metodiku U-S-B (uteč, schovej se, bojuj), která školám pomáhá připravit se na případné útoky a krizové situace.


Závěry

Z diskuse odborníků vyplynula následující doporučení a podněty:

  1. Posilovat mezioborovou spolupráci mezi školami, zřizovateli, bezpečnostními složkami a dalšími partnery, aby byla zajištěna komplexní podpora škol v oblasti bezpečnosti a krizové připravenosti.
  2. Pravidelně proškolovat pedagogické i nepedagogické pracovníky a organizovat cvičení krizových situací, včetně evakuací a scénářů s aktivním útočníkem, přičemž klíčové je využívat jednotnou metodiku a doporučení Policie ČR a HZS.
  3. Zavádět systémová opatření pro včasnou identifikaci ohrožených dětí a rodin (například využití nástroje Karta KID) a zároveň vytvářet prostředí podporující psychickou pohodu žáků prostřednictvím trauma respektujícího přístupu.
  4. Přijímat technická a režimová bezpečnostní opatření vždy v souladu s požární legislativou a dalšími předpisy, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti například při evakuaci.
  5. Vnímat školní bezpečnost jako dlouhodobý proces, který vyžaduje nejen zavádění konkrétních opatření, ale i budování otevřené a důvěryhodné kultury ve školách, kde je bezpečnost každodenní součástí života školy.

Záznam celého odborného panelu ke shlédnutí: https://youtube.com/live/r87YBV1xxl4


Přílohy ke stažení

Prezentace ke stažení


Program ke stažení


Brožura panelu ke stažení


Informace, metodické materiály, zajímavé odkazy:


Materiály SOFA ke stažení

Obsah

    Jednotný metodický
    portál MŠMT
    V případě zájmu nám můžete zadat Váš váš e-mail a jakmile naše novinky spustíme budeme Vás informovat na Váš email. Odběr novinek samozřejmě můžete kdykoliv později odhlásit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
    cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content