Školy se začínajícími učiteli mohou využívat bezplatné materiály určené pro začínající a uvádějící učitele a pro členy vedení škol. Obsahují praktické tipy a doporučení a osobní zkušenosti pedagogů, které vznikly v projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO), realizovaného Národním pedagogickým institutem ČR (NPI ČR), na jehož financování se podílí MŠMT a EU, ve spolupráci s MŠMT, Učitelskou platformou a projektem Začni učit!.
Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) připravil ve spolupráci s MŠMT informační materiály k adaptačnímu období pro uvádějící a začínající učitele!
Pro více informací o adaptačním období a jeho cílech i o rolích a kompetencích uvádějícího učitele, si stáhněte užitečné materiály níže.
MŠMT s fakultami připravujícími učitele každý rok vyhodnocuje pomocí dotazníkového šetření s názvem Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů, do jaké míry se daří připravovat studenty učitelství v souladu s Rámcem. Fakulty připravující učitele i ministerstvo tak získávají důležitou zpětnou vazbu. Výsledky šetření naleznete níže.
Spolupráce začínajícího a uvádějícího učitele může mít na setrvání začínajícího učitele ve školství přímý vliv.
„Ve školách, které mají vytvořený systém uvádění nového učitele do praxe, uvažuje o případném odchodu z konkrétní školy nebo ze školství přibližně zhruba jen desetina nových učitelů. Z našeho šetření, které proběhlo v roce 2018 a do něhož se zapojilo 727 škol, vyplývá, že pokud škola funkční systém uvádění nemá, pak o tomtéž uvažuje dvakrát více začínajících učitelů.“ – Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO
Na pomoc uvádějícího učitele při zahájení praxe se může podle šetření SYPO spolehnout přibližně 80 % začínajících učitelů. Nejčastěji potřebují poradit s kázeňskými problémy, s vedením školní dokumentace, s hodnocením žáků, s prací se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s komunikací s rodiči.
„Čím lépe se ve svých školách postaráme o našeho začínajícího učitele, tím větší je naděje, že on se kvalitně postará o žáky a rychleji vklouzne do školního života. To by, myslím, mělo být zájmem každého ředitele školy. Každý řetěz je přeci tak pevný, jak pevný je jeho nejslabší článek – nedopusťme, aby oním slabým článkem byl právě začínající učitel. Stůjme při něm, posilujme jej. V pravý čas buďme jeho oporou a pomozme mu zapojit se do života školy tak, abychom se mohli spolehnout, že se stane pevnou a kvalitní součástí naší školy.“ – Věra Šimečková, ředitelka Tyršovy ZŠ a MŠ v Plzni
Kromě výše uvedených příruček můžete využít také e-learningy, na které je odkazováno v příručkách a které jsou opět určeny jednotlivým aktérům adaptačního procesu podílejícím se na úspěšné adaptaci začínajícího učitele.
Zvolte si e-learning podle vaší role v adaptačním procesu. Po přihlášení obdržíte e-mail s odkazem na přístup do prostředí LMS Moodle včetně přihlašovacího klíče. V e-learningovém prostředí pak najdete všechny materiály, a to jak pro začínající a uvádějící učitele, tak pro vedení školy.
Kompletní materiály najdete na webu projektu SYPO.