Vyhláškou č. 249/2024 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství v souvislosti s jazykovou přípravou žáků cizinců, se od 1. 9. 2024 zavádí jazyková příprava ve středních školách natrvalo, viz https://msmt.gov.cz/dokumenty/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu. Nárok na jazykovou přípravu mají žáci, kteří se vzdělávají na území ČR nejvýše 36 měsíců ode dne podání žádosti. Organizace výuky zůstává nezměněna, je tedy totožná jako v předcházejících letech, tj. jazyková příprava přednostně probíhá mimo dobu vyučování žáka ve škole. Vzdělávání probíhá v délce max. 400 hodin v krajských úřadech a Magistrátem hl. m. Prahy určených středních školách. Tento metodický materiál Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy slouží jako podpora SŠ a konzervatoří k možnosti zajištění systematického vzdělávání žáků cizinců.
Níže naleznete hlavní body k dané problematice, celý text metodiky a její další přílohy v PDF.
Hlavní body k metodice
- Cílem jazykové přípravy je tedy umožnit žákům integraci do středoškolského systému vzdělávání v ČR, díky které budou schopni úspěšně složit maturitní zkoušku nebo získat výuční list, což jim následně usnadní vstup na pracovní trh v ČR, případně další vyšší odborné nebo vysokoškolské studium.
- Přijaté řešení je i z dlouhodobého hlediska také prevencí kriminality a sociálního vyloučení.
- MŠMT bude průběžně sledovat úspěšnost jazykové přípravy sběrem relevantních dat, formou webinářů se školami či konzultací se samotnými žáky.
- Z hlediska žáka se tedy jedná o výuku češtiny jako cizího jazyka. S ohledem na používané jazykové postupy by didakticky správnější bylo označovat tuto výuku jako výuku češtiny jako druhého jazyka, pro potřeby tohoto materiálu však budeme používat obecný termín čeština jako cizí jazyk.
- Metodickou podporu určeným školám poskytuje Národní pedagogický institutu ČR (dále také NPI ČR) (www.npi.cz). Nabízí školám metodickou pomoc, vzdělávací programy, bezplatné služby adaptačních koordinátorů a tlumočníků.
- Další důležité zdroje informace jsou zejména:
Cílová skupina
- Jazykovou podporu mohou čerpat všichni žáci cizinci. Žák cizinec je definován jako fyzická osoba vzdělávající se ve střední škole nebo v konzervatoři (dále jen střední škola) zařazené v Rejstříku škol a školských zařízení ČR, která není občanem ČR (nemá české občanství) a která se vzdělává v ČR nejvýše 36 měsíců přede dnem podání žádosti.
- Nárok na jazykovou přípravu mají žáci po dobu max. 30 měsíců. Tato doba pokrývá téměř celé období středního vzdělávání a přispívá tak k úspěšnému zakončení středního vzdělání.
- Do skupiny mohou být zařazeni na základě posouzení potřebnosti také jiní žáci (zejména cizinci, kteří se v ČR vzdělávají již delší dobu a také žáci s českým občanstvím, kteří mají s ohledem na dlouhodobý pobyt v zahraničí prokazatelně obdobné integrační potřeby jako žáci cizinci). Tyto žáky lze do skupiny zařadit i do vyššího počtu než 15 žáků, pokud to není na újmu kvality poskytované jazykové přípravy.
Financování jazykové přípravy
Financování jazykové přípravy ve středním vzdělávání probíhá z rezervy tzv. přímých výdajů na vzdělávání kraje. Krajský úřad postupuje při financování jazykové přípravy ve středním vzdělávání podle Směrnice MŠMT, o závazných zásadách pro rozpisy a návrhy rozpisů finančních prostředků státního rozpočtu krajskými úřady a obecními úřady obcí s rozšířenou působností.
Finanční prostředky se poskytují v závislosti na počtu skupin a rozsahu jazykové přípravy v jednotlivé skupině, nikoliv podle počtu žáků ve skupině nebo podle počtu žáků cizinců s nárokem na jazykovou přípravu.
Odpovědnost jednotlivých subjektů v systému jazykové přípravy
MŠMT
- stanoví principy systému
- stanoví právní úpravu systému
- stanoví pravidla financování systému
- poskytuje finanční prostředky
- provede vyhodnocení úspěšnosti jazykové přípravy
Krajský úřad
- určuje školy, ve kterých bude probíhat jazyková příprava
- zveřejňuje seznam určených škol na webu
- poskytuje školám určených k jazykové přípravě finanční prostředky z rezervy dle stanovených pravidel
Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR)
- zajišťuje vzdělávání učitelů pro výuku češtiny jako cizího jazyka
- zajišťuje podporu formou tlumočníků a adaptačních koordinátorů, překlady z/do českého jazyka
- zajišťuje poradenskou pomoc
- zajišťuje navazující metodickou podporu
Střední škola, jíž je žák žákem
- informuje žáka o možnosti jazykové přípravy
- spolupracuje s určenou školou
- informuje určenou školu o úrovni znalostí českého jazyka žáka
- zajišťuje ve škole pro žáka účastnícího se distančního vzdělávání přístup k informačním technologiím
Střední škola určená k poskytování jazykové přípravy
- zajišťuje výuku češtiny jako cizího jazyka
- spoupracuje se školou, jíž je žák žákem
- sleduje a vyhodnocuje pokroky žáka
Česká školní inspekce
- průběžně zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a kontroluje dodržování právních předpisů v rámci poskytování jazykové podpory školami
- kontroluje využívání finančních prostředků
Zákonní zástupci žáka
- podávají žádost o zařazení nezletilého žáka do skupiny pro jazykovou přípravu
Přílohy k metodice