Od 1. 1. 2024 došlo v rámci regionálního školství (MŠ, ZŠ a SŠ) k zakotvení pozice provázejícího učitele. Cílem tohoto opatření je zkvalitnění praxí a propojení přípravy budoucích učitelů a samotných škol. Systém podpory provázejících učitelů a pedagogických praxí je nyní pilotován v rámci pokusného ověřování. Od roku 2026 bude financován na základě zvláštního normativu zakotveného ve školském zákoně.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pokusné ověřování Systému podpory provázejících učitelů. Toto pokusné ověřování má cíl realizovat, ověřit a vyhodnotit podporu provázejících učitelů, kteří vedou studenty učitelství na pedagogických praxích. Bude probíhat v letech 2023–2025 a přihlašovat se do něj mohou mateřské, základní a střední školy zřizované obcí či krajem, které mají sjednanou spolupráci na zajišťování pedagogických praxí s některou z fakult připravujících učitele, případně s vyšší odbornou školou nebo střední pedagogickou školou připravující učitele a učitelky mateřských škol. V rámci pokusného ověřování získají provázející učitelé vzdělávání, metodickou podporu a finanční ohodnocení za svou činnost.
Zdroj: MŠMT 2025. Dostupné na webu MŠMT.
Obsah pro Vás připravujeme.
Obsah pro Vás připravujeme.
Ministerstvo s fakultami připravujícími učitele také každý rok vyhodnocuje pomocí dotazníkového šetření s názvem Národní šetření učitelských kompetencí začínajících učitelek a učitelů, do jaké míry se daří připravovat studenty učitelství v souladu s Rámcem. Fakulty připravující učitele i ministerstvo tak získávají důležitou zpětnou vazbu.
V souvislosti s proměnou kvalifikačního studia pedagogiky ministerstvo ve spolupráci s poskytovateli těchto studií zjišťuje, jak studium vnímají jeho účastníci a účastnice. Šetření se zaměřuje na jejich motivace a na sebehodnocení ve vybraných učitelských kompetencích, a to na začátku a na konci studia.
Zdroj: MŠMT 2025. Dostupné online: webu MŠMT.