Příprava na mimořádnou událost je klíčová pro efektivní a rychlou reakci při ochraně dětí, žáků a zaměstnanců školy. Dobře připravené plány a pravidelná cvičení přispívají ke kontrole nad situací a zároveň posilují bezpečné prostředí. V této části najdete informace k plánu evakuace, intervenčnímu plánu pro mimořádné události pro ředitele a zaměstnance školy a přehled legislativy.
Ředitel školy má klíčovou roli při přípravě na mimořádné události a při zpracování dokumentů na ochranu dětí, žáků, zaměstnanců a majetku školy, které obsahují jasné a srozumitelné pokyny pro efektivní reakci na mimořádné situace. Ředitel zároveň koordinuje všechny potřebné postupy během mimořádné události a přijímá rozhodnutí, která minimalizují rizika a snižují dopady. Důkladná příprava proto výrazně zvyšuje bezpečnost a připravenost školy na zvládání neočekávaných situací.
Každá škola je povinna vypracovat plán požární evakuace, podle kterého bude postupovat v situaci vyžadující evakuaci. Za plánování, řízení a kontrolu tohoto procesu odpovídá ředitel.
Evakuace se vyhlašuje na základě vzniku mimořádné události a ve škole ji vyhlašuje zpravidla ředitel, který o této situaci bezodkladně informuje zřizovatele.
Vypracování evakuačního plánu by měla předcházet Bezpečnostní analýza včetně vyhodnocení ohroženosti a Bezpečnostní plán
Plán evakuace by měl obsahovat:
Seznamte zaměstnance školy s postupy při mimořádných událostech a plánem evakuace.
Pravidelný nácvik evakuace zajišťuje, že všichni vědí, co mají dělat, čímž se snižuje reakční čas a minimalizuje panika. Pravidelný trénink udržuje zaměstnance, děti a žáky informované o postupech evakuace a bezpečnostních opatřeních. Zároveň cvičení budují pocit kontroly a snižují stres a psychickou zátěž. Česká legislativa stanovuje cvičení nejméně 1x ročně.
Mimořádné události mohou mít traumatizující dopad na děti a žáky. Proto je důležité, aby každá škola měla vypracovaný intervenční plán, který zajistí zmírnění negativních dopadů na žáky po mimořádné události. Úlohou ředitele školy je takový plán vypracovat, připravit personál školy na jeho používání a koordinovat intervenci v době potřeby.
Úlohou mimořádného intervenčního plánu školy je:
Intervenční plán může být zpracován jako samostatný interní dokument školy, například jako směrnice.
Intervenční plán by měl obsahovat:
Pedagogický sbor a odborní zaměstnanci hrají nezastupitelnou roli při zvládání neočekávaných událostí. Budete těmi, kdo bude zajišťovat bezpečnost dětí a žáků a v případě potřeby je uklidňovat. Proto je důležité, abyste se důkladně seznámili s postupy při mimořádných událostech a s plánem evakuace pro rychlou a adekvátní reakci. Tyto informace vám poskytne vedení školy.
Kromě toho je klíčové poskytnout dětem a žákům první psychosociální pomoc a pomoci jim vyrovnat se s případnou traumatizací způsobenou mimořádnou událostí. Seznamte se se zásadami psychosociální první pomoci, abyste byli schopni pracovat s dětmi a žáky již během samotné mimořádné situace.