Krizové události představují velkou psychickou zátěž pro všechny zúčastněné, jak pro pracovníky škol, tak pro žáky. Základním pravidlem v krizových situacích je dbát především na ochranu života a zdraví.
Co můžete očekávat
Krizové události mohou přinést šok, chaos, paniku a tlak.
Instinktivní reakcí zasažených může být útok, útěk nebo ochromení („zamrznutí“) – při ochromení mohou mít děti a žáci problémy s plněním pokynů.
Mohou se šířit neověřené informace a pomluvy.
Návody a doporučení jak postupovat v různých krizových situacích
Mezi hlavní úkoly ředitele školy patří také zabránit panice a zvládnout situaci. Prvním krokem je zjistit fakta o incidentu na principu poznatků: „co se stalo, kde, jak, komu“. Na základě toho ředitel se svým týmem vyhodnotí, o jakou situaci se jedná, a postupujte podle níže uvedených postupů:
Školu nebo školské zařízení může být nutné evakuovat z různých důvodů, jako například:
požár
vyhrožování útokem nebo bombou
únik nebezpečné chemické látky
únik nebezpečné biologické látky
únik nebezpečné radioaktivní látky
Všechny tyto typy evakuace mají svá specifika a také každá škola má jedinečné prostředí. Proto je nezbytné mít vypracovaný kvalitní evakuační plán a řídit se jím (viz sekce „Jak se připravit“).
V průběhu evakuace se zaměřte zejména na:
Zajištění organizovaného opuštění budovy školy v souladu s evakuačním plánem.
Kontrolu, že všechny osoby po výzvě opustily budovu.
Poskytování první pomoci v případě potřeby.
Spolupráci a informování záchranných složek, obce, zaměstnanců a zákonných zástupců.
Pro ředitele:
Evakuaci koordinuje ředitel (nebo jím pověřená osoba). Základem při takové události je přehledná komunikace.
Koho informovat:
Zaměstnance, děti, žáky a další osoby, které se nacházejí v prostorách školy – všichni musí být okamžitě informováni o evakuaci prostřednictvím školního rozhlasu nebo jiných komunikačních prostředků.
158 / 112 (koordinační středisko Integrovaného záchranného systému) – mluvte pomalu a srozumitelně, informujte operátora o tom, co se stalo, kde, komu a další relevantní detaily.
Zákonné zástupce po ukončení evakuace o místě dočasného umístění jejich dětí. Tímto můžete pověřit třídní učitele nebo využít hromadné komunikační nástroje.
Po úspěšném ukončení evakuace pověřte vybrané zaměstnance vypracováním jmenného seznamu evakuovaných dětí a žáků. Seznam vám pomůže při orientaci v tom, zda se nějaké dítě neztratilo, resp. zda si je již rodiče vyzvedli.
Po uklidnění situace se připravte na spuštění intervenčního plánu s cílem odborné podpory dětí a žáků po traumatické události.
Pro pedagogické a odborné zaměstnance:
Jak usměrnit děti a žáky během evakuace:
Klidným, ale rozhodným tónem jim vysvětlete, že jde o vážnou situaci, ve které je nesmírně důležité, aby poslouchali vaše pokyny.
Uklidněte je, že navzdory vážnosti situace nemusí propadat panice, vše máte naplánované.
Oznamte jim, aby si nebalili své osobní věci, pokud nejde o nezbytnost (např. léky). Balení tašek by zpomalilo evakuační proces.
Usměrněte děti a žáky, aby se nezastavovali, nevraceli pro osobní věci, neběhali svévolně.
Následujte evakuační plán a veďte děti a žáky po bezpečných trasách směrem k místu evakuace.
Věnujte zvýšenou pozornost zejména tělesně a smyslově postiženým žákům a osobám ze speciálních škol a speciálních školských zařízení.
Po úspěšné evakuaci a zajištění fyzické bezpečnosti dětí a žáků jim poskytněte první psychosociální pomoc (viz odkaz), dokud nedorazí složky záchranného systému.
V první řadě nepodceňujte situaci a berte ji s plnou vážností.
V případě, že škola obdrží výhrůžný telefonát:
1. Zapište si ihned detaily rozhovoru. 2. Pokud se Vám zobrazuje číslo volajícího, zapište je. 3. Nikdy nezavěšujte! Snažte se volající/volajícího udržet na telefonu, ptejte se na detaily a sdělení si zapisujte. 4. Informujte ředitele školy a odpovědné osoby. 5. Informujte Policii ČR a domluvte se na dalším postupu. 6. V případě potřeby iniciujte evakuaci podle svých interně stanovených postupů. 7. Policii a jednotkám IZS asistujte.
Pokud jde o výhrůžnou zprávu elektronickou formou (e-mail, SMS, zpráva na sociálních sítích):
1. Neotevírejte žádné přílohy a neklikejte na žádné odkazy. 2. Informujte ředitele školy a odpovědné osoby. 3. Informujte Policii ČR a domluvte se na dalším postupu. 4. V případě potřeby iniciujte evakuaci podle svých interně stanovených postupů. 5. Policii a jednotkám IZS asistujte.
Může nastat situace, kdy se ve vaší škole objeví podezřelý předmět nebo zásilka, která může obsahovat nebezpečnou látku. Takový předmět může být doručen jako zásilka nebo se ve škole objevit tím, že jej někdo osobně přinese.
Jak identifikovat podezřelé zásilky?
mnoho známek na obálce
gramatické chyby
nesprávně uvedený adresát
olejové nebo barevné skvrny na povrchu předmětu
zásilka má zápach
neuvedená adresa odesílatele
vyšší hmotnost zásilky
tvarově nesouměrná zásilka
mnoho zajišťovacího materiálu na zásilce (např. lepicí pásky)
označení na obálce jako „důvěrné“, „do vlastních rukou“ nebo „osobní“
Jak postupovat při manipulaci s podezřelým předmětem/zásilkou?
Pokud se jedná o zásilku, rozhodně ji neotvírejte!
Fyzicky s předmětem nemanipulujte.
Opusťte místnost.
Zajistěte, aby se nikdo další nedostal do kontaktu s předmětem.
Ohlaste událost řediteli školy.
Nahlaste událost policii a spolupracujte se záchrannými složkami.
Pokud nedopatřením otevřete zásilku:
Pokud je v zásilce prášek, neutírejte jej ani se jej nepokoušejte odstranit jiným způsobem (dodržujte pokyny uvedené výše).
Umyjte si ruce a zasažené části těla vodou a mýdlem.
Sundejte kontaminovaný oděv a uložte jej do nepropustného obalu, držte jej mimo dosah ostatních lidí.
Pokud je to možné, co nejdříve se osprchujte mýdlem (nepoužívejte žádné jiné dezinfekční prostředky).
Jedná se o extrémně nebezpečnou situaci, kdy jsou ohroženy životy dětí, žáků a zaměstnanců. Pedagogičtí zaměstnanci musí být připraveni i na tyto události, aby co nejlépe ochránili sebe a děti/žáky.
Extrémním klimatickým jevům se nelze vyhnout ani ve školách a školních budovách, proto je nutné znát základní postupy, jak na ně reagovat.
V případě blížící se živelní pohromy postupujte následovně:
Sledujte aktuální meteorologická hlášení a varování od místních krizových orgánů. Využívejte oficiální zdroje a aplikace pro informování o vývoji situace.
Spolupracujte s místními krizovými štáby, policií, hasiči a dalšími záchrannými složkami a dodržujte jejich pokyny.
Aktivujte školní krizový plán a informujte všechny zaměstnance. Žákům vysvětlete, co se bude dít, a ujistěte je, že jsou v bezpečí.
Pokud je živelní pohroma nevyhnutelná, zahajte evakuaci podle plánu.
Informujte rodiče. Použijte školní webové stránky, e-mail, SMS nebo školní aplikace pro rychlé sdělení.
Povodně a záplavy
V případě kritického nedostatku času zanechte všech činností, evakuujte školu a přesuňte se na předem určené bezpečné místo (kopec, vyšší svah apod.).
Pokud máte dostatek času, proveďte následující činnosti:
Vypněte nebo uzavřete hlavní elektrické, vodovodní a plynové vedení.
Přemístěte vybavení školy a klíčovou dokumentaci do vyšších pater.
Zavřete všechna okna.
Zabezpečte klíče, techniku/servery.
Odstraňte chemické látky, které mohou při styku s vodou vyvolat chemickou reakci (jedy, žíraviny, kyseliny atd.).
Dodržujte pokyny záchranných složek, místních a státních orgánů a řiďte se pokyny v hromadných sdělovacích prostředcích.
V případě silného větru, který může ohrozit bezpečnost dětí a žáků, postupujte následovně:
Odveďte děti a žáky z otevřených prostor a z blízkosti nestabilních překážek.
Pokud je na to čas, odstraňte ze školního dvora volně položené předměty.
Zavřete a zajistěte okna a dveře.
Nepouštějte děti a žáky ven.
Dodržujte pokyny záchranných složek, místních a státních orgánů
Požár
V případě požáru je bezpodmínečně nutné evakuovat školu podle předem připraveného evakuačního plánu. Bezpečnost vás, dětí a žáků je prvořadá – pokud je zajištěna, můžete zvážit následující kroky:
Jakýkoli zjištěný požár neprodleně ohlaste na tísňovou linku 150 nebo 112. Pokud je to možné, oheň uhaste nebo proveďte nezbytná opatření, abyste zabránili jeho šíření.
Uzavřete přívod plynu.
Uvolněte přístupové cesty pro záchranné služby.
Po příjezdu záchranných složek jim nebraňte v jejich činnosti.
Na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární ochrany nebo starosty obce poskytněte věcnou nebo osobní pomoc.
Při úniku chemické, biologické či radioaktivní látky jsou postupy evakuace odlišné. Tyto postupy musí být detailně popsány ve vaší bezpečnostní dokumentaci. Uveďme několik základních rozdílů:
Únik chemické látky:
Evakuujte proti směru větru.
Ukryjte se v uzavřené místnosti, ne v podzemí.
Uzavřete a utěsněte okna a dveře, vypněte ventilaci.
Budovu opusťte pouze na pokyn.
Připravte si vlhčenou látku na zakrytí dýchacích cest.
Únik radioaktivní látky:
Ukryjte se v uzavřené místnosti, ideálně v podzemních prostorách.
Uzavřete a utěsněte okna a dveře.
Důkladně si umyjte ruce, obličej a vlasy, vypláchněte oči, ústa, vyčistěte si nos a uši.
Návod na postup při kybernetickém útoku nebo incidentu ve školství
1. Identifikace kybernetického incidentu
Podezřelé aktivity: Sledujte a identifikujte nezvyklé aktivity v systému, jako jsou neautorizované přístupy, neobvyklé zpomalení systému nebo neočekávané změny v konfiguraci.
Bezpečnostní upozornění: Věnujte pozornost varovným zprávám z bezpečnostního softwaru (antiviry, firewally, IDS/IPS systémy).
2. Ochrana a izolace
Odpojení zařízení: Pokud je to možné, odpojte zasažená zařízení od počítačové sítě, abyste zabránili šíření škodlivého kódu. Zařízení nevypínejte, aby nedošlo ke ztrátě důkazů. Po vypnutí nebo restartu se často ztratí důležité důkazní soubory (např. obsah paměti zařízení). Vypněte také Wi-Fi adaptér.
Upozornění personálu: Okamžitě informujte všechny relevantní zaměstnance a vedení školy o situaci.
3. Dokumentace incidentu
Zaznamenání informací: Zaznamenejte všechny relevantní informace o incidentu, jako je čas a datum, typ útoku, zasažená zařízení a jakékoli pozorované škody.
Zachování důkazů: Uložte všechny digitální důkazy, včetně logů, záznamů o připojeních a podezřelých souborů.
4. Nahlášení incidentu
Kontaktování NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost)
CSIRT.CZ: Zašlete email na csirt@csirt.cz podle postupu uvedeného na stránce CSIRT.CZ.
Podrobné informace: Uveďte co nejvíce detailů o incidentu, včetně typu útoku, rozsahu škod a přijatých opatření.
Telefonické oznámení: V případě urgentních incidentů okamžitě volejte na uvedená telefonní čísla.
6. Nápravná opatření
Vyhodnocení a náprava: Po nahlášení incidentu spolupracujte s NÚKIB a CSIRT.CZ na analýze a řešení problému.
Obnova a aktualizace: Zajistěte obnovu zasažených systémů a aktualizujte bezpečnostní opatření pro prevenci budoucích útoků. Návrhy opatření a postup můžete konzultovat s NÚKIB a CSIRT.CZ.
7. Informování zainteresovaných stran
Interní informování: Informujte všechny zaměstnance a studenty o incidentu a přijatých opatřeních.
Externí informování: Pokud je to nutné, informujte rodiče, veřejnost a další relevantní instituce.
8. Prevence budoucích incidentů
Vzdělávání: Pravidelně školte zaměstnance o kybernetické bezpečnosti a aktuálních hrozbách. Můžete využít dostupné online kurzy a školení.
Bezpečnostní aktualizace: Udržujte veškerý software a systémy aktuální s nejnovějšími bezpečnostními záplatami.
Registrace do systémů varování: Pro státní a veřejné instituce doporučujeme zaregistrovat organizaci do bezplatného systému pro identifikaci zranitelností a snižování kybernetických bezpečnostních incidentů. Informace naleznete na webových stránkách NÚKIB.
Dodržování tohoto postupu pomůže minimalizovat škody způsobené kybernetickými útoky a zajistí rychlou a efektivní reakci ve školských institucích.
Postup při podvodných emailech
Identifikace podvodné emailové zprávy:
Podezřelý obsah, požadavky nebo formulace.
Naléhavost na provedení požadavku odesílatele, hrozby při nesplnění.
Zkontrolujte doménu odesílatele a ujistěte se, že neobsahuje přidaná nebo zaměněná písmena (např. „i“ za „l“). Správná doména však nezaručuje legitimitu zprávy; útočník mohl doménu zfalšovat nebo kompromitovat emailovou schránku legitimního uživatele.
Pokud email obsahuje odkazy na webové stránky, ověřte jejich legitimitu před otevřením.
Pokud email obsahuje neočekávanou přílohu nebo přílohu s podezřelou příponou, ověřte si její legitimitu například telefonicky s odesílatelem. Nepoužívejte čísla uvedená v emailu, protože mohou patřit útočníkovi.
Pokud se emailová adresa, obsah, příloha a odkazy zdají podezřelé, nejednejte podle instrukcí v emailu a nahlaste email jako podvodný.
Nahlášení podvodného emailu:
Informujte vaše IT oddělení a postupujte podle interních bezpečnostních postupů.
Uložte podezřelý email jako soubor EML nebo MSG pro zachování metadat.
Kontaktujte NÚKIB a CSIRT.CZ podle uvedených kontaktů a přiložte uložený email.
V této části naleznete doporučení pro situace, které mohou rozrušit děti a žáky a představovat nadměrnou psychickou zátěž, avšak netýkají se jich přímo a neohrožují jejich zdraví a život. Jedná se o celospolečensky aktuální události, často intenzivně sledované médii. Mezi takové události patří:
Útok nebo atentát na veřejně činnou osobu
Teroristický čin typu útoku na veřejnou instituci
Mezinárodní krize (např. válka v sousední zemi)
Mediálně sledované případy šikany nebo sebepoškozování dětí
A mnoho dalších...
Dění ve společnosti vnímají i děti a žáci v našich školách. Každá situace je však specifická a kolektivy ji mohou zpracovávat různými způsoby. Je na uvážení pedagoga, jak k danému tématu přistoupí, ale zde je několik obecných doporučení:
Událost, která aktuálně rezonuje společností, neotvírejte s dětmi a žáky proaktivně – navzdory závažnosti situace je dětský a mládežnický svět jiný než svět dospělých. Je důležité na děti a žáky nepřenášet naše emoce a úzkost.
2. Pokud téma otevřou děti a žáci, odsuzujte násilí a naslouchejte jim
Děti a žáky při sdílení pouze poslouchejte. Pokud otevřou aktuální témata, zeptejte se jich, jak se cítí. S dětmi a žáky nemusíte diskutovat přímo o samotném tématu, ale o jejich prožívání situace.
V takových situacích je ideální realizovat ranní kruhy. Ty vytvářejí ve třídě prostor pro sdílení pocitů a myšlenek a pedagogickým pracovníkům tak poskytují vodítko, jak reagovat a jaká bude atmosféra ve třídě. Pokud ranní kruhy neprovádíte, můžete pro úvodní sdílení prožívání, které je užitečné za všech okolností, využít třídnickou hodinu nebo jinou vyučovací hodinu podle možností školy.
3. Postupujte v souladu s doporučeními odborníků
V případě, že se ve vaší třídě nacházejí děti a žáci, kteří prožívají velmi intenzivní emoce z aktuální situace, nebo pokud identifikujete možné výrazné konflikty ve vztahu k tématu v rámci třídy, kontaktujte během přestávky školní poradenské pracoviště nebo pedagogicko-psychologickou poradnu.
4. Ověřujte informace
V krizových situacích celospolečenského charakteru se často začnou šířit konspirační teorie o tom, jak to „ve skutečnosti“ bylo. Pokud se ve třídě otevře diskuse, doporučte dětem a žákům, aby se nenechali strhnout záplavou informací na sociálních sítích, ověřovali si informace z více zdrojů a nesdíleli neověřené zprávy.
Více o tom, jak s dětmi hovořit po krizové události, naleznete v sekci o první psychosociální pomoci
Doporučení školám, jak komunikovat s veřejností
Podklad je určen především ředitelům škol, aby měli základní kontury a návody, jak události komunikovat směrem k rodičům a veřejnosti. Cílem doporučení je předcházet panice, zbytečnému šíření strachu a zároveň poskytnout rodičům i veřejnosti relevantní a pravdivé informace. Podklad má školám pomoci efektivně informovat o opatřeních, která jsou přijímána k zajištění bezpečnosti dětí, a vysvětlit kroky, které jsou podnikány v souvislosti s aktuálními hrozbami.
1. Koordinujte komunikaci školy a zřizovatele. Připravte si a odsouhlaste společně hlavní sdělení pro veřejnost, aby byly předávány stejné, nerozporuplné informace srozumitelnou formou. Vždy se souhlasem IZS.
2. Komunikujte aktivně skrze všechny dostupné kanály - veřejné i interní. Veřejnost to od školy či zřizovatele očekává.
3. Informujte alespoň o krocích, které škola podniká, a s kým spolupracuje, i když momentálně nemusíte mít dostatek ověřených informací. Příklad vyjádření města Teplice je k dispozici zde.
4. Uvádějte aktivně na pravou míru fámy a neověřené informace, které se o situaci ve škole šíří (například na sociálních sítích).
5. Sdělujte informace o změnách ve výuce především rodičům přímými kanály, které škola běžně používá.
6. Ujistěte veřejnost, že situaci berete vážně a máte ji pod kontrolou ve spolupráci s dalšími aktéry. Zdůrazněte, že dle dostupných informací není důvod k nepřiměřeným obavám a panice.