Národní plán obnovy, komponenta 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, představuje významný impuls pro modernizaci českého školství. Od roku 2020 byly z této komponenty školy finančně podpořeny při nákupu digitálních učebních pomůcek a v prevenci digitální propasti u znevýhodněných žáků. V souvislosti s revizemi rámcových vzdělávacích programů hraje důležitou roli také poskytovaná metodická podpora školám, kterou mohou bezplatně využít.
V roce 2025 je zřejmé, že většina cílů Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, byla naplněna – školy jsou lépe vybavené, výuka více odpovídá potřebám a požadavkům 21. století. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), oddělení podpory digitálního vzdělávání, proto připravilo soubor infografik, které přehledně informují o plnění dílčích aktivit této komponenty, a to i v kontextu modernizace vzdělávacího obsahu, k němuž na školách postupně dochází:
Komponenta 3. 1 (Národního plánu obnovy) je tvořena rozsáhlým programem finanční podpory, který lze rozdělit do dvou skupin.
Přímé finanční intervence (viz str. 1) představovaly pro školy v období 2020–2024 významnou finanční podporu. V jednotlivých letech byly finanční prostředky využity na různé účely – na podporu distanční výuky (2020), na prevenci digitální propasti (opakovaně v letech 2022–2024) a na vybavení digitálními učebními pomůckami (jednorázově v letech 2022 nebo 2023). Finanční prostředky v celkové výši 4,2 mld. Kč byly školám rozdělovány:
Infografika Souhrn čerpání finančních prostředků v rámci NPO je k dispozici na adrese: https://edu.gov.cz/digitalizujeme/souhrn-npo.
Nepřímá finanční intervence (viz str. 2) stále probíhá prostřednictvím dvou projektů, které na základě výzev vyhlášených MŠMT realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR). Projekt NPO 3.1 DIGI (rozpočet 385 mil. Kč) přispívá k rozvoji digitálního vzdělávání na školách v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a zaměřuje se na zajištění komplexní metodické podpory školám a pedagogickým pracovníkům v souladu s revidovanými rámcovými vzdělávacími programy (např. vzdělávací kurzy, webináře, konzultace IT Guru). Projekt NPO 3.1 – AIDIG (rozpočet 44 mil. Kč) cílí na rozvoj digitálních kompetencí pedagogů podle evropského rámce DigCompEdu, včetně témat umělé inteligence, kyberbezpečnosti nebo mediální gramotnosti.
Zavádění digitálních technologií do českého vzdělávacího systému probíhá mj. z finančních prostředků z Národního plánu obnovy, komponenty 3.1, s cílem připravit žáky na život v digitální společnosti. Reforma kurikula přinesla novou vzdělávací oblast Informatika a klíčovou kompetenci digitální, která je nyní začleněna napříč všemi vzdělávacími oblastmi (viz str. 1). Výuka se proto nyní zaměřuje nejen na technické dovednosti, ale také na schopnost bezpečně, kriticky a efektivně využívat digitální technologie v každodenním životě.
Tzv. malá revize RVP (ICT revize) zavedla Informatiku jako samostatnou vzdělávací oblast a nahradila původní vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT). Nové pojetí Informatiky se primárně soustředí na rozvoj informatického myšlení, práci s daty, algoritmizaci a porozumění digitálním technologiím. V navazující tzv. velké revizi RVP v rámci předškolního a základního vzdělávání se rozšiřuje vzdělávání v digitálních tématech napříč všemi předměty – například o umělou inteligenci, mediální gramotnost, kyberbezpečnost, dezinformace nebo digitální wellbeing. Tyto změny se promítají do konkrétních očekávaných výstupů učení (OVU) v rámci RVP, které jsou propojeny s jednotlivými vzdělávacími oblastmi (viz str. 2).
Infografika Přehled inovací ve vzdělávání v kontextu digitalizace včetně harmonogramu jejich zavádění je k dispozici na adrese: https://edu.gov.cz/digitalizujeme/inovace-npo.
Změny v rámci předškolního a základního vzdělávání se zavádějí postupně podle harmonogramu až do roku 2031 (viz str. 2). Výuka podle nových školních vzdělávacích programů (ŠVP) je nejprve dobrovolná, později povinná – nejprve na prvním stupni základních škol, následně i na druhém stupni a na víceletých gymnáziích. Proces zahrnuje pilotní ověřování, vyhodnocení a finální implementaci, přičemž důraz je kladen na podporu škol a učitelů v každé fázi.
Další informace ke komponentě 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace NPO byly prezentovány na V. odborném panelu projektu IPs DATA, který byl zaměřen na téma digitálního vzdělávání. Diskuse se účastnili odborníci z oblasti školské statistiky, digitalizace ve vzdělávání a nechyběli ani zástupci žáků.
Metodickou podporu k zavádění revizí rámcových vzdělávacích programů nabízí NPI ČR, dostupná je na webech https://mojeedu.npi.cz/ a https://prohlednout.rvp.cz/. S dotazy týkajícími se financování z Národního plánu obnovy je možné se obracet na MŠMT prostřednictvím e-mailu digitalizujeme@msmt.gov.cz nebo HelpDesk IS-NPO.
![]() |
Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.gov.cz) vedoucí Oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
|
Stanislav Hejna (stanislav.hejna@msmt.gov.cz) vrchní ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
