S rozmachem a rychlým vývojem digitálních technologií všeho druhu je stále větší otázka, jak se v takovém světě vzdělávat a umět se mu přizpůsobit. I proto se 5. prosince 2024 na půdě Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy uskutečnil pátý odborný panel projektu IPs DATA, který byl zaměřený na téma digitálního vzdělávání. Diskuse se účastnili odborníci z oblasti školské statistiky, digitalizace ve vzdělávání a nechyběli ani zástupci žáků. Hlavními tématy byla digitální infrastruktura ve školách, digitální dovednosti, využívání nástrojů generativní umělé inteligence (AI) a prevence rizik spojených s digitálními technologiemi.
Úvodní část 5. odborného panelu projektu IPs DATA.
Panel zahájil Václav Jelen, vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz. Ve svém projevu zdůraznil, že zatímco školy jsou stále lépe připravené na digitální vzdělávání, klíčová role ministerstva je v přípravě jednoznačné strategie, koncepce a finanční podpory. Klíčové je, aby digitální kompetence vedly k osobnímu rozvoji žáků, zvyšování jejich konkurenceschopnosti a zvládání celosvětových výzev. Po úvodním slovu vrchního ředitele Jelena vystoupila hlavní manažerka projektu IPs Data Hana Novotná, která představila celkový rámec projektu včetně jeho klíčových aktivit.
Následně vystoupil analytik projektu IPs Data Miroslav Návrat s příspěvkem věnujícím se stavu digitální infrastruktury v českém vzdělávacím systému. Zde jsou hlavní poznatky:
Na prezentovaná data navázal zmocněnec pro digitalizaci a digitální vzdělávání na MŠMT Martin Úlovec, který prezentoval stav digitální infrastruktury a vzdělávání v evropském kontextu.
Třetí prezentující byla vedoucí oddělení podpory digitálního vzdělávání Anna Stočesová Martinková, která se zaměřila na finanční podporu rozvoje infrastruktury škol.
Po uvedení do tématu následovala panelová diskuse, které se zúčastnili Martin Úlovec, Anna Stočesová Martinková a Tomáš Řebíček, manažer aktivity IT guru NPI ČR. První otázka mířila na ideální podobu školy, která dobře rozvíjí digitální kompetence žáků, a kroky k tomu, aby takové byly všechny školy.
1. diskusní blok - zleva panelisté: Tomáš Řebíček, Martin Úlovec a Anna Stočesová Martinková.
Tomáš Řebíček zdůraznil nutnost analýzy současného stavu na úrovni každé školy. Problémy a potřeby se mohou lišit a je potřeba na ně správně reagovat. Zdůraznil také nutnost individuálních plánů každé školy. Anna Stočesová Martinková se zaměřila na připravenost a vzdělávání pedagogů v souvislosti s revizí RVP. Martin Úlovec varoval před tím, abychom se nedostali do extrému, kdy by bylo vše digitalizované. Využívání digitálních technologií musí být vybalancované a smysluplné. Do diskuse se zapojili i zástupci Panelu mládeže, kteří formulovali svou představu školy 21. století zejména v používání moderních technologií jako jsou počítače, projektory a interaktivní tabule, které by měly být dostupné jak pro všechny žáky, tak i pro učitele.
Panelisté se shodli na nutnosti využívání digitálních technologií nejen při výuce informatiky, ale i v dalších předmětech. Důraz by pak měl být kladen i na jiné formy výuky, které technologie přináší (distanční forma, zadávání úkolů online či přístup ke vzdělávacím materiálům), což by mohlo pomoct snižování nerovností. Z diskuse vyplynula nutnost existence analýz, které by reflektovaly, zda došlo ke zlepšení digitálních dovedností žáků. Ty by měly být realizovány externím nezávislým subjektem.
Po obědové pauze následoval druhý blok zaměřený na digitální dovednosti žáků a umělou inteligenci (AI). Pozvání přijali vedoucí oddělení digitalizace ve vzdělávání v NPI ČR Ondřej Neumajer, ředitel a zakladatel vzdělávacího programu Jeden svět na školách Karel Strachota a hlavní analytička výzkumné agentury STEM Jitka Uhrová.
2. diskusní blok - zleva: Hana Novotná (moderátorka); panelisté: Ondřej Neumajer, Karel Strachota a Jitka Uhrová; dále pak Václav Jelen, vrchní ředitel sekce statistiky, informatiky a analýz a Bernard Čenikovský, koordinátor vnějších vztahů projektu IPs DATA.
Ondřej Neumajer se ve svém příspěvku zaměřil zejména na připravenost škol na výuku dle revidovaného RVP.
Ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách Karel Strachota představil negativní dopady digitálních technologií na děti a žáky.
Analytička STEM Jitka Uhrová se věnovala učícím návykům mladé generace a postojům žáků, učitelů a vedení škol k využívání AI ve výuce.
Po příspěvcích jednotlivých panelistů následovala diskuse. Moderování se opět ujala Hana Novotná. První otázka mířila na zástupkyně Panelu mládeže, jaký je jejich pohled na rozvoj digitálních kompetencí a využívání nástrojů generativní umělé inteligence ve školách. O tato témata je mezi mladými zájem a uvědomují si danou problematiku včetně rizik, která přináší. Z tohoto důvodu by uvítali přesnější podmínky, za jakých okolností je možné využívat umělou inteligenci.
Zástupkyně Panelu mládeže při prezentování jejich pohledu na digitální kompetence a AI ve školách.
V další části bloku bylo široce diskutované aktuální téma, a to čas strávený dětmi a žáky na sociálních sítích. Karel Strachota apeloval na nutnost regulace využívání sociálních sítí z důvodů negativních dopadů. Na druhé straně zazněl apel, že řešením není pouhá restrikce, protože žáci pak budou využívat dané služby nelegálně. Zazněl i názor, že v současné době není možné odmítat využívat digitální technologie, ale je zapotřebí spíše eliminovat jednotlivé hrozby.
Na závěr přinášíme hlavní doporučení z 5. odborného panelu:
Závěrečné slovo k 5. odbornému panelu - Václav Jelen, vrchní ředitel sekce statistiky, informatiky a analýz MŠMT.
Panel uzavřel Václav Jelen výzvou k pokračování diskuse a spolupráce mezi všemi aktéry vzdělávacího procesu. Diskuse ukázala, že přestože české školy učinily v digitalizaci významné kroky, stále je třeba hledat nové cesty, jak tento proces i nadále efektivně podporovat a rozvíjet kompetence žáků i učitelů.
K pátému odbornému panelu byla také vydána na webu MŠMT tisková zpráva.
Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA nebo pište projektovému týmu na e-mail: analyticka.jednotka@gov.msmt.cz. Pro nejaktuálnější informace o aktivitách projektu doporučujeme vstoupit do skupiny IPs DATA na Facebooku.
Realizace výše zmíněného odborného panelu je financovaná z projektu z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.“