Novela školského zákona provedená zákonem č. 267/2025 Sb. přináší významné změny v oblasti konkurzních řízení na pracovní místa ředitelů škol a školských zařízení. Formou článku Vám přinášíme jejich shrnutí.
Zrušení formální povinnosti odvolání ředitele po vyhlášení konkurzu
Novela přináší žádoucí administrativní zjednodušení. Podle stávající právní úpravy je v případě vyhlášení konkurzu nutno ředitele odvolat, a to k poslednímu dni šestiletého období. Podle nové právní úpravy se však již stávající ředitel odvolávat nebude. Novela totiž přináší právní fikci, podle které se ředitel v případě vyhlášení konkurzu automaticky považuje za odvolaného.
Díky novému pravidlu odpadnou nejasnosti, které panovaly ohledně okamžiku, kdy má být ředitel formálně odvolán, tj. kdy má zřizovatel řediteli doručit písemné oznámení o tom, že ho odvolává k poslednímu dni šestiletého období. Podle nové právní úpravy tedy zřizovatel ohledně odvolání ředitele již nemusí činit nic, ředitel se automaticky bude považovat za odvolaného.
§ 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb.
V konkurzu zvítězí stávající ředitel
Pokud nastane situace, že zřizovatel na základě konkurzu rozhodne před koncem šestiletého období, že dosavadní ředitel zůstává na pracovním místě ředitele, není třeba tohoto ředitele znovu jmenovat. V tomto případě se totiž právní fikce, podle níž je ředitel považován za odvolaného ke konci šestiletého období, neuplatní. To znamená, že dosavadní ředitel, který v konkurzu obhájil svoji pozici, bude pokračovat ve výkonu práce na pracovním místě ředitele školy po dobu dalších šesti let.
Výběr ředitele se v tomto případě realizuje stejným způsobem, jako v případě výběru jakéhokoliv jiného uchazeče. To znamená, že rada obce rozhodne o výběru ředitele usnesením. V obcích, kde se rada obce nevolí, rozhodne starosta písemným rozhodnutím. Jedná se o neformalizovaný vnitřní akt řízení, nikoliv o rozhodnutí vydávané v rámci správního řízení. V případě, že si pravomoc rozhodnout o výběru ředitele vyhradilo zastupitelstvo, rozhodne usnesením.
§ 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb.
Pozn.: V souvislosti se zmiňovaným šestiletým obdobím je vhodné upozornit na skutečnost, že přestože toto období bývá často označováno jako „funkční“, neznamená to, že ředitel je na pracovní místo jmenován na dobu určitou v délce šesti let. Naopak, ředitel je vždy jmenován na dobu neurčitou (s výjimkou tzv. dočasného ředitele). Šestileté období tak není ničím jiným nežli jen časovým úsekem, na jehož konci lze bez dalšího vyhlásit konkurzní řízení.
Povinnost vyhlásit konkurz u ředitelů školských poradenských zařízení (dále také jen “ŠPZ”)
Podle nové právní úpravy musí zřizovatel na konci šestiletého období vždy vyhlásit konkurz na pracovní místo ředitele ŠPZ. Dosud bylo rozhodnutí o vyhlášení konkurzu na zvážení zřizovatele, to se však novou právní úpravou mění a povinnost vyhlásit konkurzní řízení stanoví přímo zákon.
§ 166 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb.
Další změnou, kterou novela přináší, jsou dva nové odvolací důvody, na jejichž základě může zřizovatel odvolat ředitele v průběhu šestiletého období.
Pochybení při zajištění odpovídající odborné a pedagogické kvality vzdělávání a školských služeb
Nová právní úprava výslovně uvádí možnost odvolat ředitele z důvodu nezajištění odpovídající odborné a pedagogické kvality vzdělávání a školských služeb, které bylo zjištěno zejména inspekční činností ČŠI nebo zřizovatelem. Jedná se o explicitní odkaz na povinnost ředitele spočívající v odpovědnosti za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.
Odvolat ředitele z důvodu pochybení v této oblasti bylo fakticky sice možné již za stávající právní úpravy, nicméně nová právní úprava pravomoc zřizovatele v tomto ohledu posiluje. Zřizovateli se do rukou dostává právní nástroj, který mu odvolání na základě tohoto důvodu usnadní.
(§ 166 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb.)
Jmenování ředitele na pracovní místo ředitele jiné zřizovatelem zřizované školy téhož druhu
Zcela novým odvolacím důvodem je jmenování ředitele na pracovní místo ředitele jiné školy téhož druhu téhož druhu zřizované stejným ředitelem. Odvolací důvod může (ale nemusí) zřizovatel využít v případě, kdy bude třeba v jiné jím zřizované škole obsadit uvolněné místo ředitele. V tomto případě může zřizovatel tohoto ředitele z jeho stávající pozice odvolat.
(§ 166 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb.)
Nová právní úprava rozšiřuje možnosti řešení situace, kdy škola nemá ředitele. Podle stávající právní úpravy má zřizovatel v takové situaci možnost bez konkurzního řízení jmenovat tzv. dočasného ředitele na dobu určitou, tj. do doby, než z konkurzního řízení vzejde ředitel nový.
Nově bude moci zřizovatel jmenovat na neobsazené místo ředitele školy ředitele jiné jím zřizované školy, a to bez konkurzního řízení. Podmínkou je, že jmenovaný ředitel je ředitelem školy téhož druhu, to znamená, že například ředitel ZŠ bude jmenován ředitelem jiné ZŠ apod. Dále musí být splněna podmínka, že s tímto postupem bude jmenovaný ředitel souhlasit a stejně tak i školská rada školy, na které má být dočasně jmenován.
Pokud zřizovatel uvedené možnosti využije, může jmenovaného ředitele ponechat na obou ředitelských pozicích, nebo ho může z dosavadního místa ředitele školy odvolat (viz nový odvolací důvod popsaný výše). Jmenováním na pracovní místo ředitele školy tomuto řediteli nezačíná nové šestileté období, ale pokračuje aktuální šestileté období zahájené na škole, kde dosud funkci ředitele vykonával.
(§ 166 odst. 10 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.)
Účinnost uvedených změn nastává dnem 1. ledna 2026. Přechodná ustanovení novelizujícího zákona však stanoví, že konkurzní řízení na pracovní místo ředitele školy nebo školského zařízení, která byla vyhlášena dříve, tedy přede dnem 1. ledna 2026, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
Pozn.: Pokud se v textu hovoří o škole, rozumí se tímto také školské zařízení.