Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Reformy
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Aktivní škola - ZŠ Mokrá-Horákov

V květnu 2025 převzalo v rámci projektu Aktivní škola v JMK dvacet základních škol zlaté a stříbrné certifikáty, které jim udělují titul Aktivní škola. Cílem projektu je především zlepšení podmínek pro spontánní pohybové aktivity žáků v průběhu školního dne a ve spojení s odbornou edukací v oblasti zdravého životního stylu také podpora celkového zdraví a aktivního způsobu života žáků, učitelů a potažmo i rodičů. Realizaci projektu umožnil podpis memoranda o spolupráci v červenci 2024, které uzavřeli partneři: Jihomoravský kraj, Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnice Brno, Masarykův onkologický ústav a Česká školní inspekce.

ZŠ Mokrá-Horákov

Základní škola Mokrá-Horákov se v květnu 2025 zařadila mezi oceněné školy, které získaly zlatý certifikát v rámci projektu Aktivní škola. Ocenění je výsledkem dlouhodobého a systematického úsilí školy o podporu pohybových aktivit a zdravého životního stylu během školního dne.

V rámci sdílení příkladů dobré praxe byl s ředitelem školy uskutečněn rozhovor zaměřený na konkrétní aktivity a přístupy uplatňované jak ve výuce, tak mimo ni. Tyto činnosti jsou plně v souladu s cíli projektu Aktivní škola, jehož posláním je podpora zdravého a aktivního životního stylu žáků, pedagogů i celé školní komunity.

Jaký je aktuální stav realizace metodického doporučení Aktivní škola na Vaší škole?

Naše škola začala začleňovat principy Aktivní školy především v rámci tělesné výchovy, volnočasových aktivit a aktivních přestávek.

Máme již zavedené pravidelné pohybové bloky (tělovýchovné chvilky, aktivní přestávky), kombinujeme různé formy – TV chvilky zaměřené na dýchání, posílení či uvolnění, aktivní přestávky s využitím herních prostředků v chodbách a na venkovním hřišti.

V zájmovém vzdělávání nabízíme aktivity pohybového charakteru (sportovní kroužky, hry na hřišti, atletika, parkour apod.).

Snažíme se využívat i prostory školy a okolí – procházky, venkovní výuku, chůzi jako způsob přesunu mezi učebnami.

Výsledkem je pomalý přechod od myšlení „pohyb jen v hodině TV“ k myšlení „pohyb jako součást denního režimu školy“.

Jaké překážky při realizaci zaznamenáváte a jak je překonáváte?

Překážky

Někdy neochota některých pedagogů, kteří nejsou zvyklí integrovat pohybové prvky do výuky.

Organizační logistika – dohled, přechody mezi učebnami, bezpečnost.

Klimatické podmínky – špatné počasí omezuje venkovní aktivity.

Strategie překonávání

Sdílení metodik, vzájemné ukázky dobré praxe mezi učiteli.

Flexibilita v plánování – pokud nelze venku, použít pohybové aktivity uvnitř (chůze, přestávkové aktivity na chodbách).

Jak dlouho zavedení trvalo a jaká byla spolupráce pedagogického sboru?

Zavádění probíhalo postupně, během několika měsíců až jednoho školního roku.

Zpočátku několik učitelů projevilo větší nadšení, což pomohlo získat důvěru ostatních.

Jak žáci vnímají implementaci metodiky Aktivní škola ve Vaší škole?

Většina žáků přijímá nové pohybové prvky pozitivně – uvítají aktivní přestávky, změnu od sezení.

Někteří uvádějí, že je to osvěžující, pomáhá jim „probudit se“ během dlouhých hodin.

Pozorujete u žáků změnu v aktivitě a zapojení během výuky?

Lepší koncentrace po pohybových pauzách, menší únavu, větší pozornost v hodinách následujících po přestávkovém pohybu.

V delším horizontu se objevuje i pozitivní změna ve fyzické kondici (snadnější zvládání pohybových aktivit).

Realizujete aktivní přestávky i mimo budovu školy, například na hřišti?

Ano, když počasí dovolí, využíváme školní hřiště pro aktivní přestávky (velké přestávky).

Jak často využíváte okolí školy k venkovní výuce?

Několikrát za školní rok plánujeme výuku venku – zejména přírodopis, vlastivěda.

V některých měsících (jaro, podzim) je to častější, v zimě / špatném počasí méně.

Snažíme se vybírat blízké lokality (hřiště, školní zahrada, okolí školy), abychom nemuseli dlouho přecházet.

Jaké výhody a omezení v tomto směru vnímáte s ohledem na okolní prostředí a otázku bezpečnosti?

Výhodou je, že se naše škola nachází v obci Mokrá-Horákov, takže při využití venkovního prostředí, jako je školní hřiště a zahrada, nehrozí taková bezpečnostní rizika jako ve městě. Prostory jsou přehledné, dostupné a umožňují žákům volný pohyb pod dohledem učitelů.

Je školní hřiště přístupné veřejnosti mimo dobu výuky? Máte stanovena pravidla pro jeho využívání? Jaké výhody a případná rizika vnímáte v souvislosti s otevřeným školním hřištěm?

Školní hřiště Základní školy Mokrá-Horákov je přístupné veřejnosti mimo dobu výuky, a to v souladu s provozním řádem. Tento řád stanovuje pravidla pro bezpečné využívání hřiště, včetně doby přístupu, povolených aktivit a odpovědnosti uživatelů. Díky těmto pravidlům je zajištěno, že hřiště je využíváno bezpečně a efektivně, což přispívá k podpoře pohybových aktivit žáků i širší veřejnosti.



Obsah

    Jednotný metodický
    portál MŠMT
    V případě zájmu nám můžete zadat Váš váš e-mail a jakmile naše novinky spustíme budeme Vás informovat na Váš email. Odběr novinek samozřejmě můžete kdykoliv později odhlásit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
    cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content