Nyní už víte, na jaké oblasti byste se měli zaměřit a co ve škole nepodcenit. Jaké kroky jsou potřeba následně provést? Třetí ze série článků „Jak na školní infrastrukturu?“ poskytne konkrétní rady, jak digitální infrastrukturu vylepšit a doporučí, na koho se můžete v případě dotazů obrátit.
Na úvod připomínáme tyto metodiky ze stránky https://www.edu.cz/digitalizujeme/standard-konektivity-skol/ (viz článek Kde začít), které se tématu školní digitální infrastruktury věnují:
Výše uvedené materiály vysvětlují, jak má bezpečná a funkční digitální infrastruktura školy v 21. století vypadat.
Bez zhodnocení vaší výchozí pozice je obtížné usilovat o změny nebo si připravit plán. V případě zlepšení digitální infrastruktury školy tomu není jinak. V současné době, díky Národnímu plánu obnovy, funguje síť IT guru, kteří Vám rádi pomohou a zdarma prověří stav digitální infrastruktury školy.
Na IT guru se můžete jednoduše obrátit třemi způsoby:
Ve sjednaný termín dorazí IT guru do vaší školy. Je vhodné, aby byla ve škole v tento den přítomna osoba zodpovědná za IT (ICT koordinátor, IT správce nebo externí správce). Následně se vás IT guru zeptá na několik otázek z aplikace IT Audit, která byla vytvořena na základě Standardu konektivity škol. Odpovědi budou zapsány do aplikace a ta obratem vyhodnotí, zda Standard konektivity škol naplňujete.
Výstup z aplikace je předán škole společně s doporučeními, jak dále postupovat nebo s čím se obrátit na zřizovatele. Příklad auditní zprávy je k dispozici zde: https://revize.edu.cz/files/auditni-zprava-2023-online.pdf.
Po čase doporučujeme návštěvu IT guru zopakovat s cílem zhodnotit implementované změny.
Více informací naleznete na https://www.edu.cz/digitalizujeme/it-guru/ a na https://revize.edu.cz/it-guru.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2023-2027 nově školám doporučuje zpracovávat tzv. Digitální strategii školy (str. 32), a to zejména s ohledem na rozvíjení a obnovu digitální infrastruktury, zajištění kybernetické bezpečnosti a vzdělávání zaměstnanců školy.
Mnoho škol již kvůli lepšímu plánování svou digitální strategii má, neboť se s ní pojí nespočet benefitů. Toto tvrzení je podloženo také na základě Závěrečné zprávy výzkumu Technologické agentury ČR: „vyšší míra plánování obvykle pojila s nižšími částkami vynaloženými na obnovu ICT ve školách jak v posledních letech, tak i očekávaných pro nejbližší léta“.1
Digitální strategie školy hraje klíčovou roli v rozvoji digitální infrastruktury tím, že poskytuje jasný rámec a směřování pro implementaci digitálních technologií ve vzdělávání. Konkrétnější cíle a priority, které jsou definovány v digitální strategii, umožňují školám lépe porozumět svým potřebám a zdrojům, a tím lépe plánovat a řídit rozvoj digitální infrastruktury.
Díky strategii můžete identifikovat potřeby v oblasti hardwaru, softwaru a digitálních nástrojů pro podporu vzdělávání, což následně umožní lépe alokovat své finanční prostředky.
Jak zdůrazňuje IT guru Petr Polívka, plánování v oblasti IT ve škole je nezbytné z několika důvodů: „Plánování IT ve škole je nutnost především kvůli způsobu financování, kdy většina IT vybavení pochází z dotací s často specifickými požadavky na účel využití.“ Tedy není vždy možné z dotace zakoupit jakékoliv vybavení nebo síťový prvek, který vám chybí, ale je nutné dodržet účel čerpání prostředků. Proto je pro školy výhodné nákupy plánovat a dle stanovených účelů postupně pořizovat potřebné vybavení. Dále IT guru poukazuje na nutnost zajistit kapacitní připravenost síťové infrastruktury, zvláště při použití mobilních učeben, tabletů a BYOD zařízení žáků, aby nedocházelo k přetížení síťových prvků. Kromě toho zdůrazňuje, že plánování nákupu zařízení by mělo zahrnovat snahu o co nejjednodušší správu pomocí specializovaného softwaru a využití slev pro školy.
Digitální strategie školy je klíčový nástroj pro plánování, řízení a optimalizaci rozvoje digitální infrastruktury. Jak s tvorbou digitální strategie začít, probereme v jednom z dalších článků této série.
Máme-li plán, který chceme zrealizovat, potřebujeme finanční zdroje a partnery, kteří nám mohou s implementací strategie pomoci.
Hlavním partnerem pro školy, při realizaci projektů na zlepšení digitální infrastruktury, by měl být zřizovatel. Jak uvádí Závěrečná zpráva výzkumu Technologické agentury ČR, přístup zřizovatelů ke školám se napříč Českem liší. Například v polovině dotazovaných škol zřizovatel přímo finančně ani jinak nepodporuje připojení k internetu ve své škole. Naproti tomu v jiných školách poskytuje zřizovatel technickou pomoc či speciální finanční příspěvek.2 Obdobná situace je i v případě zapojení zřizovatele do zajištění správy digitálních technologií – od nulového zapojení po stoprocentní zajištění veškeré IT správy od městské společnosti (případ města Plzně, viz rozhovor zde).
S kompletní digitální strategií doporučujeme nejdříve navštívit vašeho zřizovatele a navzájem si ujasnit, jaké možnosti podpory jsou z jeho strany k dispozici.
Finance na realizaci konkrétního projektu můžete nalézt i v evropských zdrojích, a to především v operačním programu IROP (https://irop.gov.cz/, vyfiltrované otevřené výzvy zde). Obecné informace o investicích do vzdělávací infrastruktury jsou k dispozici na https://irop.gov.cz/cs/irop-2021-2027/temata/vzdelavaci-infrastruktura.
![]() |
Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.cz) vedoucí oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
![]() |
Lucie Gregůrková (lucie.gregurkova@msmt.cz) Oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |