Ve druhém článku ze série „Jak na školní infrastrukturu?“ se zaměříme na konkrétní oblasti ze Standardu konektivity škol a na Průvodce ke Standardu konektivity škol. Cílem článku je představit témata, která jsou pro funkční a bezpečnou digitální infrastrukturu klíčová.
Standard konektivity škol napoví, na co se ve školní digitální infrastruktuře zaměřit a Průvodce ke standardu konektivity jednotlivá témata podrobněji vysvětlí. Níže naleznete výčet oblastí s detailnějším popisem a tipy, čemu je potřeba věnovat zvýšenou pozornost.
Nároky na připojení v posledních letech nebývale rostou. Jedním z požadavků poslední doby je přesun celé výuky nebo její části do virtuálního prostředí. K zamyšlení proto patří nejen současná rychlost a kvalita připojení školy, ale také budoucnost rychlosti ve střednědobém horizontu.
Standard konektivity v parametru 1.2.1 stanoví šířku pásma (bandwidth) odpovídající 0,25 Mbps/žák nebo 0,5 Mbps/koncové uživatelské zařízení. Např. pokud má škola 100 žáků a 40 koncových uživatelských zařízení, šířka pásma musí být buď 25 Mb/s (dle počtu žáků) nebo 20 Mb/s dle počtu koncových zařízení. V obou případech však platí, že šířka pásma neomezuje provoz zařízení ani uživatele. Nároky na připojení se u každé školy budou lišit, proto doporučujeme plánovat a postupně směřovat ke kapacitě konektivity školy 1 Gb/s.
Pozor! Poskytovatel internetového připojení by měl být schopen zajistit kontaktní bod pro komunikaci, trvalý monitoring dostupnosti konektivity, realizovat blokování nežádoucí komunikace zahlcující nebo jinak omezující konektivitu a systémy školy na straně poskytovatele na základě požadavku školy (parametr 1.2.9). Veškerý software a firmware by měl být pravidelně aktualizován.
Koncová zařízení a síťové prvky se dostávají do kontaktu s vnější sítí – internetem, a právě odtud hrozí naprostá většina rizik. Firewall je virtuální ochrannou zdí školy před vnějším světem.
Je tedy nutné jej pořídit a správně nastavit tak, aby:
Dle Standardu konektivity musí být firewall pravidelně/automaticky rekonfigurován na základě zaznamenaných útoků.
Pozor! Bez správně nastaveného firewallu se žádná školní digitální infrastruktura neobejde, proto tento prvek určitě není dobré podcenit.
Veřejná IP adresa školy slouží k jednoznačné identifikaci lokální sítě školy v rámci internetu, pro školu je důležitá z těchto důvodů:
Dle Standardu konektivity je veřejná IPv4 adresa nutná (parametr 1.2.2), adresa IPv6 je doporučená.
Pozor! Veřejnou IPv4 adresu by měl zajistit váš poskytovatel připojení.
Nepřetržité připojení školy k internetu má za následek její vystavení nehostinnému prostředí a rychle se vyvíjejícím hrozbám. Zaměstnanci a žáci mohou navíc svými činy, ať už úmyslně nebo neúmyslně, interní síť ohrozit, proto je zabezpečení jednou z klíčových činností k ochraně dat organizace. Pro bližší informace k tematice doporučujeme pročíst materiál Bezpečná digitální infrastruktura školy.
Standard konektivity v této oblasti stanoví několik technických parametrů srozumitelných zejména pro techniky. Pro ředitele a zřizovatele je však důležité ptát se svých IT správců nebo techniků na tyto dotazy:
Pozor! Způsob zajištění digitální infrastruktury je popsán ve Standardu konektivity v parametrech 1.2.3, 1.2.4, 1.2.6 a 1.2.7. Můžete se obrátit i na IT guru, kteří vám s touto oblastí pomohou.
První z otázek, na kterou bychom měli najít odpověď, je, zda potřebujeme centrální řízení účtů. Tomuto tématu se budeme podrobněji věnovat v jednom z dalších článků. Pro začátek se stačí zamyslet na tím, jakým způsobem ve škole zajišťujeme aktualizaci, zabezpečení a funkčnost každého koncového zařízení ve škole. Zaberou tyto úkony celý den nebo máme hotovo na jedno kliknutí? Mezi další otázky, které bychom si mohli položit, patří:
Pozor! V případě, že je odpověď na některou z výše uvedených otázek „NE“, je třeba začít správu koncových zařízení řešit (podrobněji k tématu viz Průvodce ke Standardu konektivity škol str.11-15).
Ve školním prostředí pracujeme často s citlivými daty, při jejichž zneužití hrozí až fatální následky a nemalé náklady na nápravu situace. Podobnou hrozbou je ztráta těchto dat, a proto je potřeba je vždy zálohovat. Doporučuje se aplikovat pravidlo 3 – 2 – 1 (vytvoření nejméně tří kopií dat – uložení kopie na nejméně dva typy médií – udržování alespoň jedné kopie zálohy mimo pracoviště).
Při práci s daty také musíme dodržovat platné zákony a nařízení, zejména týkající se ochrany osobních údajů nebo vnitřní předpisy. Více informací k této problematice najdete v publikaci Bezpečná digitální infrastruktura školy.
Dle Standardu konektivity je třeba pořídit systémy zálohování a obnovy dat serverové infrastruktury na externí uložiště (NAS) stejně jako systémy pro antivirovou ochranu počítačových systémů a antispamovou ochranu poštovních serverů.
Zabezpečení koncových zařízení uživatelů je pouze jedna stránka věci. Tato zařízení se musí bezpečně připojovat do sítě tak, aby byla funkční a využitelná během výuky i mimo ni.
Standard konektivity stanoví několik parametrů v této oblasti týkající se minimální konektivity serverů a koncových uživatelských zařízení nebo kabeláže a rozvodů. V případě realizace projektu doporučujeme tyto parametry předat dodavateli.
V současnosti se většina zařízení připojuje k síti bezdrátově pomocí Wi-Fi. Připojování školních nebo vlastních přenosných zařízení (BYOD) je stále častější. K bezdrátové síti Wi-Fi se často mohou připojovat učitelé, žáci i hosté. U všech skupin existuje riziko poškození celé sítě (například zavlečením viru), ať už úmyslně nebo neúmyslně. Zároveň musí být Wi-Fi síť spolehlivá, aby se mohl internet využívat pro dosažení vzdělávacích cílů.
Pozastavíme se zde nad několika minimálními požadavky, které by měly splňovat Wi-Fi sítě všech škol.
Pozor! Je třeba ověřit, zda tyto parametry vaše škola splňuje, v opačném případě totiž hrozí vážná bezpečnostní rizika:
Standard konektivity zde počítá s profesionálním návrhem topologie Wi-Fi sítě na škole. Seznam parametrů v této oblasti tedy můžete předat svému dodavateli.
![]() |
Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.cz) vedoucí oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
![]() |
Lucie Gregůrková (lucie.gregurkova@msmt.cz) Oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor vzdělávací politiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |