Statistiky činnosti Středního článku podpory za období od zahájení projektu v červenci 2023 do 30. června 2025 ukazují jasný trend – o poskytovanou pomoc je stále větší zájem a dosavadní výsledky potvrzují její význam pro školy i zřizovatele. Projekt vznikl s cílem posílit přímou komunikaci mezi MŠMT, školami a jejich zřizovateli, poskytovat odbornou a praktickou podporu a pomáhat školám reagovat na měnící se podmínky. Aktuální statistiky dokládají, že se tyto cíle daří naplňovat díky silnému ukotvení v regionech a orientaci na konkrétní potřeby terénu.
Od začátku projektu do 30. června 2025 uskutečnil Střední článek podpory několik tisíc různorodých aktivit, které měly přímý dopad na školy i jejich zřizovatele. Do statistik se promítá 3 730 telefonických konzultací zajištěných centrálním týmem, které umožnily rychle reagovat na aktuální dotazy a problémy. Neméně důležitých bylo 5 764 e-mailových konzultací, často doplněných o podrobné materiály a odkazy, které školám i zřizovatelům poskytly jasný a prakticky využitelný návod k řešení konkrétních situací.
Významnou část činnosti tvořilo 9 462 individuálních konzultací uskutečněných v regionech, a to jak prezenčně, tak online. Tyto konzultace představují téměř polovinu veškeré podpory a jsou klíčové pro přizpůsobení pomoci specifickým potřebám jednotlivých škol a obcí. Doplnilo je 475 skupinových konzultací s celkovou účastí 7 652 osob, které se zaměřovaly především na sdílení zkušeností a řešení společných témat. K tomu se přidalo 50 setkání platforem spolupráce, jež propojily školy a zřizovatele v rámci širšího profesního dialogu, a 20 vydání Infoservisu, který pravidelně přináší aktuální a praktické informace vedení škol.
Tyto výsledky jasně dokládají, že Střední článek podpory je klíčovým partnerem škol a zřizovatelů. Díky rozmanitým formám podpory – od rychlé reakce na naléhavé dotazy až po systematickou práci na dlouhodobých projektech – dokáže pružně reagovat na potřeby jednotlivých škol, zároveň však systematicky buduje dlouhodobé vazby a předává know-how napříč vzdělávacím systémem. Těší nás, že je o naše aktivity takový zájem a že se daří oslovit široké spektrum škol i zřizovatelů. Uvědomujeme si ale, že cílem nejsou samotné počty, nýbrž kvalitní metodická podpora a zvyšování úrovně profesionality v řízení škol. Věříme, že budoucí kvalitativní hodnocení potvrdí i tento rozměr našeho působení.
Podíl provedených individuálních konzultací podle typu subjektu ukazuje, že:
Při pohledu na počet provedených konzultací v regionech tvořily školy celkem 70 % a zřizovatelé 30 % všech konzultací.
Tato data potvrzují vyvážené rozdělení podpory mezi školy a jejich zřizovatele, přičemž největší objem směřuje přímo do škol. Celkově se podařilo poskytnout téměř 9 500 individuálních konzultací v regionech, což představuje v průměru více než 3 konzultace denně od začátku projektu.
Graf vývoje počtu individuálních konzultací ukazuje trvalý růst, s výrazným nárůstem v posledních dvou sledovaných obdobích – mezi prvním a posledním obdobím došlo k nárůstu o více než 60 %, s průměrnou účastí 16 osob na jednu akci, do nichž se zapojilo přes 7 600 účastníků.
Podobně i počet skupinových konzultací v průběhu sledovaného období postupně rostl. Tyto akce se staly důležitou platformou pro sdílení zkušeností a řešení společných témat mezi školami a zřizovateli.
Do poloviny roku 2025 uskutečnil Střední článek podpory více než 19 000 podpůrných intervencí všech typů. Největší část tvoří individuální konzultace v regionech, následované e-mailovými a telefonickými konzultacemi centrály. Při přepočtu na měsíční průměr to znamená přibližně 530 intervencí měsíčně. Podpora byla poskytnuta více než 15 000 subjektům či jednotlivcům, přičemž řada z nich se zapojila opakovaně.
Výsledky za sledované období ukazují, že Střední článek podpory dokázal oslovit velký počet škol a zřizovatelů a poskytnout jim rozmanité formy pomoci – od rychlých konzultací po systematickou práci na širších projektech. Data vypovídají nejen o šíři aktivit, ale i o značném zájmu škol a zřizovatelů. Uvědomujeme si však, že kvantitativní ukazatele představují pouze jednu část obrazu. Skutečným cílem je dlouhodobá kvalitní metodická podpora a posilování profesionality v řízení škol. Proto bude důležité i do budoucna sledovat nejen rozsah, ale také kvalitu poskytované podpory.