Cílem 8. odborného panelu projektu IPs DATA, který se uskutečnil 20. 11. 2025 na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, bylo představit poznatky z dostupných dat z mezinárodního šetření PISA. Výsledky mezinárodního šetření PISA 2022 (Programme for International Student Assessment) přináší důležitá zjištění o tom, jak jsou české školy schopny podporovat rozvoj potenciálu svých žáků. Pokud má české školství dlouhodobě rozvíjet žáky, ať již z hlediska matematické a finanční gramotnosti či tvůrčího myšlení, je nezbytné věnovat pozornost i nerovnostem ve vzdělávání a hledat cesty, jak je snižovat. Kromě samotného popisu vlivu různých faktorů na školní výsledky se prezentující a diskutující zaměřili i na konkrétní kroky, jak pomáhat žákům překonávat bariéry ve vzdělávání. Odborného panelu se účastnili zástupci různých institucí a organizací, které se dané problematice věnují. Panel byl rozdělen na tři hlavní tematické bloky:
1. matematická gramotnost žáků, 2. finanční gramotnost žáků a 3. tvůrčí myšlení žáků.

Pohled do sálu v době konání 8. odborného panelu projektu IPs DATA.
Odborný panel zahájila Hana Jelínková, hlavní projektová manažerka projektu IPs DATA. Ve svém projevu zdůraznila roli faktorů, jako je socioekonomický status žáka (SES), školní klima či podpora školy a rodiny, na výsledky žáků. Připomněla, že sekundární analýzy nabízí konkrétní kroky, jak žákům pomáhat naplno rozvíjet svůj potenciál.
Jako první vystoupil Josef Basl, vedoucí oddělení mezinárodních šetření České školní inspekce (ČŠI), který přítomné seznámil s výsledky šetření PISA 2022 v oblasti matematické gramotnosti. Šetření PISA je mezinárodní projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), který sleduje schopnosti patnáctiletých žáků v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti a dalších kompetencí, jako je tvůrčí myšlení nebo finanční gramotnost. V roce 2022 se v Česku zúčastnilo šetření 430 škol a více než 10,5 tisíce žáků. Hlavní prezentované poznatky v oblasti matematické gramotnosti žáků jsou:
Na prezentovaná data navázal Aleš Macháček, analytik oddělení sekundárních analýz MŠMT, který se ve svém příspěvku věnoval hlubší analýze nerovností, které ve vztahu k matematické gramotnosti vzešly ze šetření PISA 2022. Z nejdůležitějších zjištění lze uvést:
Po jednotlivých prezentacích následovala panelová diskuse, které se zúčastnili Josef Basl (ČŠI), Aleš Macháček (MŠMT) a Jan Klusáček (oddělení rovného přístupu ke vzdělávaní a ústavní výchovy MŠMT). Tématem diskuse byly konkrétní kroky, kterými MŠMT a další instituce a organizace zmírňují nerovnosti mezi žáky, a také aktivity, které plánují do budoucna. Za MŠMT shrnul dosavadní činnosti Jan Klusáček. V roce 2025 bylo schváleno indexové financování jako nástroj podpory pro přibližně 10 % škol, které mají nejvyšší podíl znevýhodněných žáků. Pro tyto školy jsou z hlediska legislativy připraveny čtyři základní druhy podpory. Jedná se o navýšení ukazatele PHmax (maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti financované ze státního rozpočtu), navýšení nadtarifních složek platu a také finančních prostředků pro školská poradenská zařízení (na školní psychology, speciální pedagogy a sociální pedagogy) a také zavedení speciálních normativů pro školy na pokrytí školních pomůcek.
Josef Basl v diskusi uvedl, že za přínosné považuje i to, že se v České republice začala věnovat vyšší pozornost wellbeingu žáků a učitelů. Touto oblastí se zabývá ve své činnosti i NPI ČR, který aktivitami projektu IPs Kurikulum podporuje wellbeing žáků i pedagogů přes krajská pracoviště přímo v regionech a školách.
Aleš Macháček zmínil příklady dobré praxe ze zahraničí, které jsou zaměřeny na cílenou desegregaci výuky ve školách (společná výuka znevýhodněných a zvýhodněných žáků). K tomuto tématu pak zástupkyně NPI ČR v diskusi zmínila aktivity na podporu strukturálně postižených regionů v rámci projektu Podpora rovných příležitostí.
Z připravovaných aktivit pak Jan Klusáček uvedl podporu pro školy ze středisek výchovné péče, která je ale zatím na začátku.

První blok odborného panelu představil hlavní zjištění mezinárodního šetření PISA a výsledky matematické gramotnosti.
Jako první v tomto bloku vystoupil Josef Basl z ČŠI, který přítomné seznámil s vybranými zjištěními z Národní zprávy PISA 2022 týkající se finanční gramotnosti žáků. Šetření finanční gramotnosti se účastnilo 418 škol a 2 213 žáků, naposledy ji ČR zařadila do národního šetření v roce 2012. Hlavní prezentované poznatky jsou:
Na závěr své prezentace Josef Basl uvedl, že je nutné hledat další prostor pro integraci témat finančního vzdělávání do různých vzdělávacích oborů a oblastí, ve výuce používat praktické příklady z reálného života, posilovat partnerství škol s finančními, soukromými a neziskovými organizacemi.
Na prezentovaná data navázal Jakub Lysek, analytik z oddělení sekundárních analýz MŠMT, který se ve svém příspěvku zaměřil na hlubší analýzu finančního chování žáků z méně podnětného prostředí a návrhy kroků vedoucích ke zvýšení jejich finanční gramotnosti. Z nejdůležitějších zjištění lze uvést:
Po jednotlivých prezentacích následovala panelová diskuse, které se zúčastnili Josef Basl (ČŠI), Jakub Lysek (MŠMT), Vítězslav Slíva (oddělení strategií MŠMT) a Petr Vraný (garant finanční gramotnosti v NPI ČR). Tématem diskuse byly otázky zaměřené na to, co MŠMT a další instituce a organizace v oblasti finanční gramotnosti žáků realizují, případně, zda v rámci České republiky již existují nějaké dobré příklady škol, ve kterých je možno se ohledně přístupu k výuce finanční gramotnosti inspirovat. MŠMT připravilo nové RVP pro základní školy, kde jsou nově zdůrazňována průřezová témata, mezi které finanční gramotnost patří. V souvislosti s probíhající přípravou nového RVP pro střední školy se hledá způsob, jak průřezová témata začlenit také do výuky SŠ, zejména do středního odborného vzdělávání. V tomto kontextu byla připravena mapa očekávaných výsledků učení v průřezových tématech pro 5. a 9. ročník ZŠ. Tento výstup by měl posloužit jako podklad pro to, jak dovednosti v průřezových tématech rozvíjet v rámci středoškolského vzdělávaní. Vítězslav Slíva dále informoval o různých pracovních skupinách, které se jednotlivým průřezovým tématům, jako jsou environmentální vzdělávání, mediální gramotnost, globální vzdělávání nebo podnikavost, věnují. V současné době se připravuje ve spolupráci s Ministerstvem financí také vznik skupiny pro finanční gramotnost. Podle Petra Vraného z NPI ČR chybí ve školách role koordinátora finanční gramotnosti. „Učitelé se potýkají s tím, že je to téma všech a nikoho,“ uvedl Petr Vraný. Pedagogové by se neměli při výuce obávat otevírat i složitější témata (např. exekuce), které se mohou dotýkat některých žáků s nižším SES. V tomto ohledu se jako smysluplné jeví zvát do výuky odborníky z různých sektorů (z finančnictví, neziskových organizací, ale třeba i rodiče, kteří jsou podnikateli). V této oblasti nabízí NPI ČR řadu materiálů a nástrojů, které mohou školy a učitelé využít (např. chatbot Penízek). Všichni diskutující se v závěru shodli na tom, že je nutné podporovat školy a učitele v oblasti vzdělávání v průřezových tématech, a zaměřit se zejména na střední odborné školy a učiliště.

Diskuse ke druhému bloku 8. odborného panelu, který se zaměřil na finanční gramotnost žáků.
Prvním prezentujícím tohoto bloku byl Josef Basl z ČŠI, který přítomné seznámil s vybranými zjištěními z Národní zprávy PISA 2022 týkající se tvůrčího myšlení žáků, které bylo do šetření zařazeno jako inovativní doména. Tvůrčí myšlení je možno v tomto kontextu charakterizovat jako schopnost aktivně vytvářet, posuzovat a vylepšovat návrhy, které mohou vést k originálním a efektivním řešením, k vytváření nových poznatků a k působivým projevům představivosti. Hlavní prezentované poznatky jsou:
Na prezentovaná data navázal Michal Soukop, analytik z oddělení sekundárních analýz MŠMT, který se ve svém příspěvku zaměřil na hlubší analýzu výsledků ze šetření PISA 2022 v oblasti tvůrčího myšlení. Z nejdůležitějších zjištění lze uvést:
Podporující a nerušivé školní klima je další klíčovou podmínkou rozvoje kompetencí tvůrčího myšlení. Žáci, kteří vnímají vyšší kázeň ve výuce, jejichž učitelé využívají tvořivé pedagogické postupy, a kteří se mohou v přiměřené míře účastnit různých školních a mimoškolních kroužků, dosahují lepších výsledků oproti žákům, kteří například bojují s nepříznivým školním klimatem.
Závěrečné panelové diskuse se zúčastnili Josef Basl (ČŠI), Kateřina Tomešková (vedoucí oddělení kurikula MŠMT), Aleš Macháček (MŠMT), Jakub Lysek (MŠMT), Michal Soukop (MŠMT) a Vítězslav Slíva (MŠMT). První část diskuse byla zaměřena na oblast tvůrčího myšlení. Podle Vítězslava Slívy z MŠMT je nutno k průřezovým tématům přistupovat kreativně a přemýšlet o nich multidisciplinárně. V této souvislosti byl zmíněn například výbor pro podnikavost a kreativitu a spolupráce s Panelem mládeže. Všichni diskutující se shodli na tom, že pro rozvoj tvůrčího myšlení je nutná zejména změna mentálního nastavení učitelů, tak aby žáky podporovali a zvyšovali jejich sebedůvěru. V tomto kontextu je ale nezbytné o škole uvažovat jako o ekosystému a podporovat i vedení škol, aby vedlo a rozvíjelo své týmy takovým způsobem, aby se změna myšlení mohla promítat od učitelů k žákům.
Druhá část diskuse se zaměřila na zhodnocení výsledků šetření PISA 2022 ve třech představených tématech v kontextu úspěšných aktivit MŠMT i jiných organizací. Diskutující zmínili například podporu vysokoškolského pedagogického vzdělání ve strukturálně postižených krajích, větší zájem o témata související se školním klimatem a sounáležitostí se školou, využívání různých forem výuky (zejména u finanční gramotnosti), ale také podporu ředitelů a ředitelek škol coby pedagogických leaderů. Neméně důležitá je i podpora implementace revidovaných RVP.

Závěrečná diskuse odborníků během 8. odborného panelu.
Na závěr 8. odborného panelu poděkovala Hana Jelínková, hlavní projektová manažerka IPs DATA, všem účastníkům za jejich zájem o toto téma a za věcnou a vyváženou diskusi, která se nevyhýbala ani oblastem vyžadujícím zlepšení či další rozvoj. Zdůraznila také, že je potřeba s dostupnými daty a analýzami dále pracovat, využívat je k zamyšlení a k následnému vyvozování závěrů a konkrétních postupů.
K 8. odbornému panelu byla také vydána na webu MŠMT tisková zpráva.
S tématem 8. odborného panelu souvisí také zpracovaná analytická zpráva Sekundární analýza PISA 2022 - Finanční gramotnost (vydaná v listopadu 2025).
Pro více informací navštivte webovou stránku projektu IPs DATA nebo pište projektovému týmu na e-mail: ips.data@gov.msmt.cz. Pro nejaktuálnější informace o aktivitách projektu doporučujeme vstoupit do skupiny IPs DATA na Facebooku.
Realizace výše zmíněného odborného panelu je financovaná z projektu z projektu „Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR“ (IPs Datová politika), reg. č. CZ.02.02.XX/00/22_005/0002901.“
