Národní pedagogický institut ČR realizuje od ledna 2024 v rámci Národního plánu obnovy projekt NPO 3.1 – AIDIG, jehož cílem je rozvoj digitálních kompetencí učitelů všech stupňů škol. Projekt staví na evropském kompetenčním rámci DigCompEdu a reaguje na výzvy spojené s nástupem generativní umělé inteligence, kyberbezpečností či mediální gramotností. Učitelům nabízí cílené vzdělávací programy a metodickou podporu, které jim pomohou lépe připravit žáky na digitální budoucnost.
Propojení umělé inteligence (AI) a revizí rámcových vzdělávacích programů (RVP) představuje zásadní krok směrem k modernizaci českého školství. Zatímco AI přináší pro pedagogy nové možnosti personalizovaného učení a možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, revize RVP vytvářejí prostor pro začlenění těchto technologií do výuky systémově a smysluplně. Obě oblasti se tak vzájemně doplňují – AI může pomoci naplnit cíle nových kurikulárních dokumentů, které kladou důraz na rozvoj digitálních kompetencí, kritického myšlení a schopnosti pracovat s informacemi.
V souvislosti s tzv. malou revizí RVP došlo k zavedení nové klíčové digitální kompetence a k novému pojetí vzdělávací oblasti (oboru) Informatika. Na tyto změny nyní navazuje tzv. velká revize RVP pro předškolní (PV) a základní vzdělávání (ZV), která mimo jiné klade důraz na systematičtější integraci klíčové digitální kompetence napříč všemi vzdělávacími oblastmi a taktéž i do průřezových témat.
RVP ZV se na problematiku umělé inteligence zaměřuje ve vzdělávacích oblastech a průřezových tématech, například:
K dosažení stanovených cílů a očekávaných výsledků učení v rámci RVP ZV je taktéž zapotřebí průběžně vzdělávat a metodicky podporovat učitele i vedení škol. Právě digitální kompetence učitelů jsou stěžejním předpokladem pro jejich kvalitní plnění. Nejenom z tohoto důvodu byla zahájena realizace projektu NPO 3.1 – AIDIG.
Na základě výzvy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) realizuje Národní pedagogický institut (NPI ČR) v období od 1. 1. 2024 do 31. 1. 2026 projekt NPO 3.1 – AIDIG, financovaný z Národního plánu obnovy, komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Projekt se opírá o evropský rámec digitálních kompetencí pedagogických pracovníků DigCompEdu a je zaměřen na témata AI ve výuce, kyberbezpečnost, mediální výchova a dezinformace, digitální wellbeing a digitální pedagogický leadership. Cílem je podpořit rozvoj digitálních kompetencí učitelů na všech stupních škol a taktéž efektivní využívání digitálních technologií ve výuce.
V návaznosti na projekt NPO 3.1 – AIDIG byla MŠMT vyhlášena další výzva za účelem bezplatné přípravy vzdělávacích aktivit (kurzů) a jejich následné poskytnutí pedagogickým pracovníkům k rozvoji jejich digitálních kompetencí dle evropského rámce DigCompEdu v souladu s metodickou podporou poskytovanou NPI ČR. Oprávněnými žadateli byly příspěvkové organizace územních samosprávných celků zřízené za účelem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Lektoři těchto kurzů mají k dispozici od NPI ČR metodickou podporu, a především nově zpracované výukové materiály, které vznikly díky finančním prostředkům z projektu NPO 3.1 – AIDIG, např. DigCompEdu kuchařka. Aktuální nabídka kurzů je dostupná v části Digitalizace vzdělávání na mojeedu.npi.cz.
Cílem projektu NPO 3.1 – AIDIG je přispět k rozvoji digitálního vzdělávání na školách v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ zajištěním komplexní podpory pedagogických pracovníků. Školám jsou bezplatně nabízeny webináře a školení, včetně workshopů (AI-sborovny a KYBER-sborovny). Kompletní nabídka vzdělávacích kurzů a metodických materiálů je dostupná na mojeedu.npi.cz.
![]() |
Anna Stočesová Martinková (anna.stocesova@msmt.gov.cz) vedoucí Oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
![]() |
Gabriela Libová (Gabriela.Libova@msmt.gov.cz) Oddělení podpory digitální vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |