Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Změna financování nepedagogické práce ve veřejných školách a školských zařízeních

Reforma v bodech

Proč změna:

  • Stát platí školám činnosti, které často zároveň hradí obec jako externí službu - účetnictví, ICT správa, úklidové služby.
  • Pokud škola uspoří nepedagogické úvazky, stát s odstupem času tyto pozice jako "neobsazené" krátí – mediálně „černé duše“.
  • Obce umí posoudit a řídit efektivitu provozu škol, včetně nepedagogické práce, lépe než stát, protože znají podmínky konkrétní školy.
  • Úspory z vyšší efektivity může obec investovat dále do školství (např. zlepšit odměňování).
  • Možnost koncentrace služeb, které obec již nyní zajišťuje (technické služby, společná ICT správa, účetnictví, právní služby, administrace projektů).

Co se změní:

  • Obce a kraje jakožto zřizovatelé převezmou odpovědnost za financování nepedagogické práce z navýšeného podílu na sdílených daních.
  • Státní rozpočet bude financovat pouze pedagogickou práci ve školách, přípravu na řidičská oprávnění, svářečské průkazy a zajištění povinné výuky plavání.
  • Zákon o RUD navýší podíl obcí a krajů.
  • Školský zákon zpřesní odpovědnost zřizovatelů za zajišťování výdajů na nepedagogickou práci a ostatní neinvestiční výdaje na zřizovatele (kraje a obce).

Co se nezmění:

  • Týká se pouze obcí zřizujících školu nebo školské zařízení.
  • Zaměstnavatelem nepedagogických zaměstnanců může být (a zpravidla bude) nadále škola.
  • Povinnost zajišťovat hmotné zabezpečení – školní stravování – posiluje se odpovědnost zřizovatele školy.

Základní informace

Cíl reformy

Stát se v rámci nového systému zavazuje financovat pouze pedagogickou práci ve veřejných školách a školských zařízeních, zatímco zřizovatelé, tedy obce, kraje a dobrovolné svazky obcí, budou odpovídat za nepedagogickou práci, většinu ostatních neinvestičních výdajů a provozní náklady. Změna umožní zřizovatelům lépe plánovat rozpočet a zaměřit se na optimalizaci provozních činností.

„Navrhované změny přinášejí spravedlivější rozdělování peněžních prostředků, posilují pravomoci zřizovatelů a zajišťují dlouhodobější stabilitu finančního systému školství,“

- uvedl Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Nový model zavádí systém vah, který zohledňuje specifické potřeby různých „typů“ škol a školských zařízení. Počítá se zvýhodněním na děti mateřských škol. Zohledněny jsou také vyšší jednotkové náklady spojené s nepedagogickou prací ve speciálních školách a třídách, kde bude navrhnut dvojnásobný výnos na žáka. Na dítě v dětském domově se navrhuje dokonce devítinásobný výnos. Tato opatření zajistí, že obce zřizující školy vzdělávající děti nebo žáky s vyššími nároky na vzdělávání budou mít odpovídající podporu. Motivačním bonusem ve výši 20 % v rozpočtovém určení daní bude podpořena také spolupráce obcí v oblasti svazkových základních škol.

Pro učitele nový systém přinese jistotu a stabilitu. Prostředky rozpočtované ze státního rozpočtu na platy učitelů budou využity pouze na financování pedagogické práce a nebude docházet k přesunům za účelem dofinancování nepedagogické práce. To umožní učitelům soustředit se na zlepšování výuky a profesní rozvoj.

Objem prostředků pro obce a kraje na nepedagogické pracovníky, jako jsou školníci, kuchařky či administrativní pracovníci, je garantován automatickou valorizací spojenou s výnosem z daní v souladu s ekonomickým vývojem. Obce a kraje v roli zřizovatelů získají možnost spolurozhodovat o zajištění nepedagogických činností, což jim umožní pružně reagovat na potřeby jednotlivých škol a efektivněji plánovat provozní náklady.

Nový model vytvoří předpoklady pro odbřemenění ředitelů malých škol a školských zařízení od provozních starostí, jako je zajišťování účetnictví, úklidu či údržby, pokud dané činnosti budou centralizovány u zřizovatele. Tím získají více času na klíčové oblasti své práce, především na vedení pedagogického týmu, zvyšování kvality výuky a rozvoj vzdělávacích programů.

Spuštění nového systému financování školství je plánováno na 1. září 2025. Už nyní mají kraje a obce možnost zjistit předpokládanou výši daňového výnosu, což výrazně usnadní plánování jejich rozpočtů ve druhé polovině roku 2025. Link: https://statis.msmt.gov.cz/nepedagogove/.

MŠMT si od této změny slibuje vyšší stabilitu a předvídatelnost financování, které umožní lépe podporovat školy, optimalizovat provozní náklady a investovat do kvality vzdělávání. Pro zřizovatele i ředitele chystá metodickou podporu v podobě seminářů a metodických materiálů v návaznosti na vývoj legislativního procesu.


RUD obcí a krajů

Navrhované podíly krajů a obcí:

S účinností od 1. 9. 2025

  • Obce 25,79 %
  • Kraje 10,17 %
  • Cca + 11 mld. Kč

S účinností od 1. 1. 2026

  • Obce 25,93 %
  • Kraje 10,23 %
  • Cca + 32,4 mld. Kč

Harmonogram

Plánujeme

TermínAktivita
21. 2. 2025Ministr školství navštíví Zlínský kraj.
28. 2. 2025Ministr školství navštíví Moravskoslezský kraj
6. 3. 2025Ministr školství navštíví Plzeňský kraj.
14. 3. 2025Ministr školství navštíví Liberecký kraj.
jaro 2025Dokončení legislativního procesu.
květen/červen 2025Novelizovaný školský zákon a zákon o RUD vstoupí v platnost
květen 2025Konference ve všech krajských městech
květen - září 2025Metodické konzultace středního článku v regionech
od června 2025Obce a kraje provádějí příslušná rozpočtová opatření.
1. 9. 2025Účinnost změny.

Již proběhlo

TermínAktivita
8. 10. 2024Tisková konference: ministr školství představil záměr převést financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele. (zde)
15. 1. 2025Tisková zpráva: MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce. (zde)
17. 1. 2025Poslanecké sněmovně byl předložen pozměňovací návrh zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) a školského zákona. Návrh určen k projednání Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Tento návrh se týká úpravy (zde)
23. 1. 2025Tisková konference: Podrobné informace k financování nepedagogických pracovníků ve školství. (zde)
30. 1. 2025V Senátu se při veřejném slyšení diskutovalo o novém modelu financování nepedagogických pracovníků. (zde)
31. 1. 2025Ministr školství navštívil Jihomoravský kraj, kde jednal se starosty a řediteli škol. (zde)
5. 2. 2025Návrh zákona projednal poslanecký Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
10. 2. 2025Ministr školství navštívil Karlovarský kraj, kde jednal se starosty a řediteli škol.
11. 2. 2025Návrh školského zákona prošel na 128. schůzi PS druhým čtením jako součást pozměňovacích návrhů, tisk 829/3
12. 2. 2025Jednání ministra s krajskými radními pro školství.
13. 2. 2025Jednání prezidenta ČR s hejtmany o tématu převodu nepedagogů.
14. 2. 2025Ministr školství navštívil Královehradecký kraj.
18. 2. 2025Ministr školství navštíví Ústecký kraj.

FAQ

Zákon upravuje pouze převod financování, pracovně-právních vztahů se novela netýká, v této oblasti není nutné nic měnit. Nepedagogičtí pracovníci mohou i nadále zůstat zaměstnanci školy a kromě zdroje financování se nic nezmění. Je rovněž možné, aby některé nepedagogické pracovníky zaměstnávala přímo obec jakožto zřizovatel, typicky např. pracovníky úklidu, údržby či správy budov, IT techniky atp. Třetí možností je zajištění nepedagogické práce dodavatelsky na základě uzavření smlouvy s dalším subjektem, a to buď u jiné organizace zřizované stejným zřizovatelem (např. městské technické služby), nebo u externí firmy (nejčastěji účetnictví, BOZP, školní stravování).

To záleží na konkrétní situaci, ale platí obecné pravidlo, že zaměstnavatel nebo jím pověřená osoba. V případě, že je práce zajišťována externím subjektem, je vhodné toto ošetřit ve smluvních podmínkách.

Návrh novely zákona počítá s převodem financování všech nepedagogických pracovníků bez výjimek.

Děti v dětských skupinách se do RUD pro účely financování nepedagogické práce nezapočítávají. Dětské skupiny jsou financovány zcela odděleně prostřednictvím dotace MPSV provozovateli. U lesních školek je komplikovanější. Pokud je lesní školka zřizovaná obcí a zapsaná v rejstříku škol a školských zařízeních, pak se děti v této lesní školce do RUD započítávají. Pokud se jedná o lesní školku soukromého zřizovatele, byť by byla zapsaná v rejstříku, její děti se nezapočítají. Stejně tak se děti nezapočítají, pokud se nejedná o lesní mateřskou školu dle školského zákona, tedy není zapsána v rejstříku, a to bez ohledu na zřizovatele.

Nižší objem peněžních prostředků u některých obcí v kalkulačce MŠMT (Nepedagogové - srovnání) je způsoben především tím, že stávající systém financování nepedagogické práce ve školách ze státního rozpočtu je výhodnější v případě, že obec zřizuje více menších samostatných škol než jednu větší organizaci společnou pro mateřskou a základní školu nebo škola má velmi nízký průměrný počet dětí/žáků na třídu. Dosavadní financování nepedagogické práce ve školách je založeno na počtech tříd, zatímco návrh je založen na počtech dětí a žáků ve školách či vybraných školských zařízeních. Pro lepší financování nepedagogické práce je proto možné buď efektivněji nastavit její provádění (např. sdílení zaměstnanců), nebo navýšit průměrný počet dětí a žáků ve třídách spojením méně početných tříd, nebo spolupracovat s dalšími obcemi formou svazkových škol.

Zde je třeba zejména nastavit komunikaci mezi zřizovatelem a ředitelem zřizované organizace – školy a školského zařízení. Doporučujeme, aby se zřizovatel podrobněji seznámil s reálným provozem školy a školského zařízení, organizací a rozsahem nepedagogické práce, výší úvazků, technickoprovozními podmínkami, reálným objemem peněžních prostředků na platy… a následně společně s ředitelem hledali efektivní zajištění nepedagogické práce, která je potřebná pro bezproblémový provoz a rozvoj školy a školského zařízení.

Současný systém není postaven na financování reálných nákladů, přesto normované průměrné platy nejsou pod úrovní minimální mzdy či zaručeného platu pro rok 2025. Do kalkulace jsou tyto průměrné platy zahrnuty.

Nikoli, jedná se o podíl na RUD, a tedy s nimi obec nakládá v rámci samostatné působnosti. Rozpočet schvaluje zastupitelstvo obce.

Školní jídelny nemají sice pro výpočet RUD vlastní koeficient, ale neznamená to, že by zřizovatel na ně nedostával peníze. Objem peněžních prostředků na školní stravování je promítnut do výnosu na dítě či žáka. Tedy jinak řečeno, peníze na stravování jdou zřizovateli na každé dítě v MŠ či žáka ZŠ nebo SŠ a dostane je v celkovém výnosu školského RUD, bez ohledu na to, zda se dítě nebo žák v zařízení školního stravování stravuje. Dále pak bude záležet, jak je školní stravování v obci organizováno – zda má každá škola svou školní jídelnu, nebo je školní jídelna společná pro více organizací, nebo zda stravování zajišťuje jiný subjekt. A podle toho zřizovatel alokuje prostředky na školní stravování konkrétní organizaci či jinému subjektu (např. soukromé školní jídelně). Soukromé školní jídelny nebudou již dostávat finance na stravování dětí a žáků z veřejných škol, neboť tyto peníze jsou již v RUD zřizovatele školy.


Odkazy


Kontakty

STŘEDNÍ ČLÁNEK PODPORY
Infolinka (PO – PÁ 8-16): +420 234 811 246
E-mailová poradna: stredniclanek@msmt.gov.cz

Kontakt na krajské týmy středního článku:

Obsah

    Odebírejte novinky o školství
    a vzdělávání srozumitelně a včas
    Zadejte váš e-mail a naše novinky a upozornění vám budou chodit přímo do e-mailu. Odběr novinek můžete kdykoliv později odhlásit.
    Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
    cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content