Zahájení projektu: | 1. 5. 2017 |
Ukončení projektu: | 31. 12. 2022 |
Registrační číslo projektu: | CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410 |
Příjemce dotace: | Národní pedagogický institut ČR |
Výše dotace: | 156 620 749 Kč |
Zdroj financování: | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
KA 1 Řízení projektu – Činnosti této aktivity zahrnují sestavení projektového týmu, nastavení principů řízení projektu, kontrolních mechanismů a pravidel koordinace jednotlivých projektových činností. Součástí klíčové aktivity je stanovení dílčích cílů a jejich časových, finančních a personálních rámců; zajištění průběžného monitorování a kontroly plnění cílů, popř. opatření vedoucí k nápravě; průběžná kontrola čerpání; zajištění komunikačních toků všemi potřebnými směry; příprava zpráv o realizaci projektu ve stanoveném čase a kvalitě atd. V rámci řízení projektu se bude pracovat se základními strategickými dokumenty z oblasti vzdělávací politiky.
KA 2 Sledování, plánování, hodnocení společného (inkluzivního) vzdělávání – V rámci této aktivity bude realizováno průběžné dlouhodobé a opakované šetření, bude mapován průběh zavádění společného vzdělávání, budou zjišťovány změny, k nimž v důsledku implementace společného vzdělávání dochází, budou vyhodnocovány dopady změn, případně budou navrhovány úpravy dalšího postupu. Šetření bude mít explorativní, deskriptivní a monitorovací charakter, z metodologického hlediska bude založeno na smíšeném výzkumném přístupu (kombinování metod kvantitativního a kvalitativního výzkumu). Aktivita se zaměří na sledování průběhu v jednotlivých stupních počátečního vzdělávání (předškolní, první a druhý stupeň ZŠ) na vybraném vzorku škol, s těžištěm v základních školách.
Cílem bude zejména:
KA 3 Příprava programů DVPP – V této klíčové aktivitě bude postupně zpracována nabídka modulů, ze kterých budou vytvářeny programy dalšího vzdělávání, ty budou modifikovány pro konkrétní skupiny pedagogických pracovníků (např. vyučující v předškolním vzdělávání, vyučující 1. stupně ZŠ atd.). Programy/moduly budou pilotně ověřeny a pro jejich další realizaci budou připraveni lektoři. Součástí aktivity je i příprava metodických materiálů na podporu společného vzdělávání; tyto materiály budou zveřejňovány na portálu RVP.CZ. Programy DVPP budou zaměřené na posílení profesních kompetencí spojených s realizací společného (inkluzivního) vzdělávání, budou obsahově i pojetím diferencované vzhledem ke stupňům vzdělávání a budou připravovat pedagogické pracovníky na práci s heterogenní skupinou žáků.
Programy budou připraveny pro jednotlivce i pedagogické sbory pro:
KA 4 Výuka češtiny jako druhého jazyka pro žáky-cizince – Tato klíčová aktivita bude věnována vzdělávání a podpoře pedagogických pracovníků při začleňování žáků-cizinců (s odlišným mateřským jazykem) do společného vzdělávání prostřednictvím osvojování si českého jazyka jako druhého jazyka, prostředku interkulturního učení a nástroje pro osvojování si vzdělávacích obsahů (jazyk vyučování). V rámci této aktivity bude vytvářena podpora v následujících oblastech:
V rámci této aktivity bude vytvořen nástroj pro zjišťování úrovně jazykových kompetencí žáků – cizinců, popř. českých žáků bez znalosti češtiny, podpůrné metodické a výukové materiály pro výuku češtiny jako druhého jazyka, program pro pedagogické pracovníky k užívání nástroje pro zjišťování úrovně jazykových kompetencí žáků – cizinců.
KA 5 Vytvoření referenčního rámce pro český znakový jazyk – V této klíčové aktivitě bude vytvořen a ověřen referenční rámec pro český znakový jazyk pro úrovně A1 až B2. RR pro ČZJ umožní vzájemné porovnání znalostí osob, představuje základ pro vypracovávání jazykových sylabů, směrnic pro vývoj kurikul, zkoušek, učebnic aj. Odborná úroveň bude zajištěna také prostřednictvím realizace odborného panelu v KA 5.
KA 6 Evaluace – Realizace klíčových aktivit a jednotlivých činností bude průběžně monitorována a pravidelně vyhodnocována. Každoročně bude zpracována dílčí evaluační zpráva, závěrečná evaluační zpráva bude zpracována na konci projektu.
KA 7 Spolupráce – V projektu bude vytvořeno 50 odborných panelů. Na práci odborných panelů se budou podílet pracovníci projektu i ostatních IPs projektů, zástupci vysokých škol, relevantních profesních asociací i zkušení pedagogičtí pracovníci.
Další informace o projektu
https://www.npi.cz/projekty/4604-spolecne-vzdelavani-a-podpora-skol-krok-za-krokem