Digitalizace ve vzdělávání a modernizace vzdělávacího obsahu patří mezi klíčové směry současných změn ve školství. Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) proto poskytuje školám komplexní metodickou podporu prostřednictvím projektů NPO 3.1 DIGI a NPO 3.1 – AIDIG, financovaných z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Rozsáhlá bezplatná nabídka kurzů, webinářů, workshopů a konzultací bude realizována do konce roku 2025. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) doporučuje školám, aby tuto možnost využily zkvalitnění výuky a dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků.
V souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ prochází české školství postupnou proměnou vzdělávacího obsahu. V rámci tzv. malé revize (ICT revize) byla zavedena nová klíčová kompetence – digitální, a vznikla také nová vzdělávací oblast Informatika, která nahradila dosavadní vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT). Informatika se nyní zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení žáků a porozumění základním principům digitálních technologií, jako je práce s daty, modelování, algoritmizace, programování či práce s informačními systémy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, poskytlo školám finanční podporu na realizaci změn spojených s ICT revizí. Finanční prostředky byly určeny na podporu distančního vzdělávání, vybavení žáků digitálními učebními pomůckami a prevenci digitální propasti. V letech 2020 a 2022–2024 bylo mezi mateřské, základní a střední školy rozděleno celkem 4,2 miliardy Kč.
Cílenou metodickou podporu při zavádění změn spojených s ICT revizí a při začleňování digitálních technologií do výuky zajišťuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) prostřednictvím projektů NPO 3.1 DIGI a NPO 3.1 – AIDIG. Oba projekty jsou rovněž financovány z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, a nabízejí školám široké spektrum aktivit – od kurzů, webinářů a workshopů až po individuální konzultace. Metodická podpora probíhá od roku 2022, resp. 2024, a bude poskytována do konce roku 2025.
Na základě výzvy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) od 1. ledna 2022 projekt NPO 3.1 DIGI, financovaný z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Cílem projektu je podpořit rozvoj digitálního vzdělávání prostřednictvím komplexní metodické pomoci vedením škol, ICT koordinátorům, školním koordinátorům školního vzdělávacího programu (ŠVP), učitelům i dalším pedagogickým pracovníkům, a usnadnit jim porozumění probíhajícím změnám ve vzdělávacím obsahu. Celková alokace projektu činí 385 milionů Kč.
Aktivita 1: Vzdělávání a podpora škol – poskytování bezplatné přímé i nepřímé metodické podpory základním a středním školám formou vzdělávacích programů (např. dlouhé a krátké kurzy, webináře, semináře, Lektoři pro sborovny (KYBER-SBOROVNY či DIGI-SBOROVNY), DIGI ZOOM, DIGIPLOVÁRNY).
Aktivita 2: Metodická podpora IT Guru – poskytování bezplatné individuální pomoci od IT konzultantů základním a středním školám s nákupem digitálních technologií pro výuku podle nově revidovaných rámcových vzdělávacích programů (RVP). IT Guru rovněž pomáhají s nastavením efektivní IT správy a zabezpečením vnitřní sítě školy, včetně provedení auditu digitální infrastruktury školy (tzv. IT audit) v souladu se Standardem konektivity škol, který vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) v roce 2022.
Aktivita 3: Digitální ekosystém pro školy – propojení stávajících systémů a webových stránek se vzdělávacím obsahem, který realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR), aby vedení škol a pedagogičtí pracovníci mohli získat informace a podpůrné materiály na jednotné platformě.
Na základě výzvy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) od 1. ledna 2024 také projekt NPO 3.1 – AIDIG, financovaný z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace. Projekt vychází z evropského rámce digitálních kompetencí pedagogických pracovníků DigCompEdu a jeho cílem je připravit vedení škol i pedagogické pracovníky mateřských, základních a středních škol na výzvy spojené s rychlým rozvojem digitálních technologií, včetně nástrojů generativní umělé inteligence, a to v souladu s probíhajícími změnami ve vzdělávacím obsahu. Celková alokace projektu činí 44 milionů Kč.
Aktivita 1 – zajištění komplexní metodické podpory pro další vzdělávání pedagogických pracovníků podle nejnovější verze evropského rámce digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu).
Aktivita 2 – zaměření na rozvoj kompetencí pedagogů mateřských, základních a středních škol v oblastech souvisejících s rozvojem digitálních technologií – například využití umělé inteligence ve výuce, kyberbezpečnost, mediální výchova a dezinformace, digitální wellbeing či digitální pedagogický leadership.
Aktivita 3 – poskytování podpory pedagogům předškolního vzdělávání (mateřské školy byly v roce 2022 podpořeny z projektu NPO 3.1 DIGI, kdy si mohly pořídit digitální učební pomůcky a tzv. unplugged aktivity pro rozvoj informatického myšlení a digitální kompetence dětí, další podpora jim však z tohoto projektu poskytnuta nebyla).
Dosavadní výstupy projektu NPO 3.1 – AIDIG zahrnují například „DigCompEdu kuchařku“ a definici digitálního wellbeingu. V současnosti Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) dokončuje koncepci digitálního wellbeingu.
Projekty NPO 3.1 DIGI a NPO 3.1 – AIDIG, které realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR), významně pomáhají k rozvoji digitálního vzdělávání. Školám je poskytována metodická podpora k rozvoji digitálních kompetencí, včetně odborného vedení a cíleného vzdělávání. Veškeré aktivity z obou projektů jsou školám k dispozici do konce roku 2025 - realizovaná metodická podpora a výstupy z projektů budou dostupné i později na webových stránkách Národního pedagogického institutu (NPI ČR).
Své případné dotazy můžete zasílat na e-mailovou adresu digitalizujeme@msmt.gov.cz nebo se dotazovat přes Helpdesk IS-NPO: https://helpdesk.npi.cz/.
![]() |
Mgr. David Chvátal (David.Chvatal@msmt.gov.cz) vrchní ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
|
Mgr. Jaroslava Nováková, MBA (Jaroslava.Novakova@msmt.gov.cz) ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
|
Mgr. Miluše Rolincová (Miluse.Rolincova@msmt.gov.cz) ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
