Metodické doporučení vzniklo jako součást úspěšného projektu Hodina pohybu navíc, který byl realizován s podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Projekt byl původně zaměřen na rozšíření pohybových aktivit žáků 1. stupně základní školy (1. – 3. ročník) v čase tráveném ve školní družině. Na jeho přípravě a realizaci se podíleli zástupci šesti sportovních svazů, kteří přispěli jak ke konceptu, tak k samotné realizaci.
Jedním z plánovaných cílů projektu bylo rozšířit pozornost i na děti předškolního věku a vytvořit metodiku přizpůsobenou právě pro mateřské školy. K dětem předškolního věku neodmyslitelně patří přirozený pohyb a hra. Hra je jedním z hlavních nástrojů učení – dítě při ní spontánně využívá pohyb, čímž si osvojuje a dále rozvíjí své pohybové schopnosti a dovednosti.
Cílem metodiky je zmírnit negativní jevy plynoucí z nedostatečného pohybu u dětí, inspirovat učitele k vytváření optimálních podmínek a hledání příležitostí pro přirozený pohyb. Prostřednictvím učitelů podporovat samotné děti v aktivním pohybu a přenášení této zkušenosti nejen na děti, ale i na jejich rodiny.
Navržené pohybové aktivity jsou popsány tak, aby je mohli pedagogové snadno realizovat v praxi. Každá činnost je doplněna variantami s různou obtížností, aby bylo možné přizpůsobit ji věku a pohybovým schopnostem jednotlivých dětí. Aktivity mohou sloužit jako inspirace pro další úpravy pravidel, prostředí i použitých pomůcek a stát se tak výchozím bodem pro tvořivý a smysluplný pohybový program v mateřských školách.