Konvent
Ukrajina
Dokumenty
Pro vedení školy
Kariéra
Reformy
Data
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Doporučení při ubytovávání uprchlíků ve školních budovách

Vzhledem k vysokým počtům uprchlíků přicházejících do ČR může v exponovaných oblastech nastávat situace, kdy nebudou stačit kapacity ubytovacích zařízení pro ukrajinské uprchlíky a bude nutné využít prostor škol, např. tělocvičny, v rámci civilního a nouzového plánování. Přinášíme základní doporučení k organizačnímu zajištění včetně vzoru provozního řádu. Více viz zbytek doporučení.



Co musí zřizovatel ve spolupráci se školou v takovém zařídit nejdříve?

  • komunikovat s krizovým štábem obce/kraje a HZS, které má na starosti ochranu obyvatelstva
  • před samotným příchodem uprchlíků zkontrolovat vhodnost prostor z pohledu požární ochrany a prevence rizik a případné nedostatky odstranit
  • označit vnitřní prostory místa nouzového ubytování, např.: místo příjmu evakuovaných, WC, umývárny, jídelna, kuchyně, ložnice, společenská místnost, místo pro poskytnutí zdravotnické pomoci atp.
  • zřídit místo příjmu ubytovaných
  • řídit místo pro poskytnutí zdravotnické pomoci
  • zpracovat a vyvěsit „Provozní řád místa nouzového ubytování“ a seznámit s ním ubytované – a to jak v češtině, tak v rodném jazyce cizinců
  • vydat směrnice obsahující bezpečnostní, hygienické, organizační a personální pravidla.

Jako příklad uvádíme:

  • pomůcky pro identifikaci osob a evidence nouzově ubytovaných osob,
  • pomůcky pro označení personálu,
  • zajištění potřebného personálu včetně tlumočníků 24/7,
  • určení prostor pro domácí zvířata (klece),
  • místo/prostředky pro uložení cenností,
  • zákaz požívání alkoholu a návykových látek, zákaz kouření ve škole a jejím okolí,

Jak zřízení místa nouzového ubytování ovlivní provoz školy?

Je pravděpodobné, že provoz místa nouzového ubytování bude mít zásadní vliv na každodenní provoz školy. Nezbytně nutné je v maximální míře oddělit oba provozy a minimalizovat jejich křížení. Vymezte oddělené prostory, určené pouze pro žáky a zaměstnance, do kterých ubytovaní a personál nebudou mít přístup. Pokud je třeba některé prostory sdílet, stanovte časový harmonogram tak, aby se ve společných prostorách skupiny nepotkávaly v jeden čas. Zajistit je nutné intenzivní úklid ve zvýšené frekvenci, stanovit preventivní hygienická opatření i pravidla postupu při výskytu infekčních onemocnění.


Jak situace ovlivní vzdělávání ve škole?

Je možné, že kromě tělocvičny nebude škola moc využívat i další prostory určené pro výuku. V takovém případě bude zřejmě nutné přistoupit k dočasné úpravě rozvrhu, případně jeho zkrácení. Vzhledem k důležitosti pohybových aktivit pro fyzickou i duševní kondici dětí, doporučujeme sportovní aktivity zcela nevynechat a pokud to místní podmínky dovolí, zařazovat hodiny tělesné výchovy venku, na veřejných sportovištích atp. Tyto odchylky od standardního rozvrhu a počtu vyučovacích hodin týdně jsou za takovéto mimořádné situace akceptovatelné.

Nezapomeňte zákonné zástupce informovat o všech změnách souvisejících s výukou žáků a ujistěte je o tom, že organizace nouzového ubytování je dobře nastavena a že jsou stanovena potřebná pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví. Samotné žáky prokazatelně seznamte s novými pravidly.


Jak zajistit základní potřeby a služby pro nouzově ubytované?

V místě ubytování je vhodné zřídit informační tabuli (vývěsku) pro informování ubytovaných o fungování místa nouzového a o možnostech poskytnutí základních služeb, poskytnutí humanitární pomoci, použití prostředků hromadné dopravy atd. - a to jak v češtině, tak v rodném jazyce cizinců.

  • zajištění základních potřeb a služeb pro nouzově ubytované osoby
  • pitná voda, strava,
  • sociální vybavení, hygienické a toaletní potřeby,
  • úklidové a dezinfekční prostředky
  • ošacení a jeho čištění,
  • základní spotřebiče (lednice, varná konvice), přenosná svítilna
  • lůžkoviny,
  • dětský koutek, vybavení pro kojence a batolata
  • lékařské ošetření (příp. i veterinární služba),
  • prostředky pro poskytnutí první zdravotnické pomoci, léky,
  • elektrická energie, zásuvky k nabíjení či využívání elektrospotřebičů
  • internetové připojení případně sdílená PC stanice pro komunikaci s úřady,
  • sociální služby,
  • psychosociální pomoc.

V rámci fungování nouzového ubytování je nutné brát v úvahu i možná rizika a specifika:

  • nedodržování vydaných pokynů ze strany nouzově ubytovaných,
  • nebezpečí krádeží a výtržností,
  • konflikty v mezilidských vztazích,
  • jazyková bariéra,
  • speciální péče o nemocné, postižené, imobilní osoby a děti,
  • přítomnost domácích zvířat ubytovaných osob,
  • nevhodné chování osob (hlučnost, sociální zanedbanost),
  • užívání návykových látek,
  • stresové jednání jednotlivců, deprese,
  • nedostatek informací.

VZOR: Provozní řád místa nouzového ubytování (ke stažení)


Jednotný metodický
portál MŠMT
V případě zájmu nám můžete zadat Váš váš e-mail a jakmile naše novinky spustíme budeme Vás informovat na Váš email. Odběr novinek samozřejmě můžete kdykoliv později odhlásit.
Odesláním souhlasíte s našimi zásadami o zpracování osobních údajů.
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram Skip to content