Revize rámcových vzdělávacích programů (RVP) se staly nezbytným krokem v reakci na dynamicky se rozvíjející společnost. Technologie, globalizace i proměny trhu práce zásadně ovlivňují, co by žáci měli umět a jaké kompetence budou potřebovat pro život ve 21. století. Proto revize RVP klade důraz mimo jiné na rozvoj klíčových kompetencí, kritické myšlení nebo individualizaci výuky. Implementaci změn podporují cílené investice a metodická pomoc školám financovaná z Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace.
Od roku 2020 vstoupilo české školství do nové fáze kurikulární reformy, která reaguje na dynamické změny ve společnosti i na proměňující se potřeby trhu práce. Významným hybatelem těchto změn bylo také období pandemie COVID-19, jež ukázalo, jak zásadní je kvalitní digitální infrastruktura ve školách a pedagogové disponující potřebnými digitálními kompetencemi.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) definuje konkrétní opatření v těchto oblastech ve strategických dokumentech, například Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, Digital Education Action Plan (2021–2027) nebo v pilířiDigitálního Česka – Digitální vzdělávání.
Opatřeními ministra školství, mládeže a tělovýchovy byla v roce 2020 zavedena pro základní vzdělávání, respektive v roce 2021 pro gymnázia/dvojjazyčná gymnázia/gymnázia se sportovní přípravou nová vzdělávací oblast Informatika a nová klíčová kompetence – digitální. Cílem změny bylo začlenění digitální kompetence do všech vzdělávacích oblastí a inovace stávajícího pojetí výuky informatiky ve školách.
Do vzdělávacích cílů bylo nově zahrnuto: pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života.
Opatřeními ministra školství, mládeže a tělovýchovy byla v roce 2020 pro základní vzdělávání a v roce 2021 pro gymnázia, dvojjazyčná gymnázia a gymnázia se sportovní přípravou zavedena nová vzdělávací oblast Informatika a také nová klíčová kompetence – digitální. Harmonogram povinné implementace a zahájení výuky podle školního vzdělávacího plánu (ŠVP) upraveného v souladu s příslušným opatřením byl postupný (podrobněji viz níže). Cílem této změny bylo začlenit digitální kompetenci do všech vzdělávacích oblastí a inovovat dosavadní pojetí výuky informatiky na školách.
Do vzdělávacích cílů bylo nově zavedeno větší úsilí pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, učení, ve volném čase i při jejich zapojení do společnosti a občanského života.
Nově vzniklá vzdělávací oblast Informatika nahradila předešlou vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT). Informatika se nyní zaměřuje na rozvoj informatického myšlení a porozumění základním principům digitálních technologií. Tento obor zahrnuje čtyři vzdělávací oblasti:
Tyto oblasti nahrazují dřívější zaměření, které se soustředilo především na základní práci s počítačem a internetem. Nové kurikulární pojetí směřuje k tomu, aby žáci rozuměli digitálním technologiím v širších souvislostech a nebyli limitováni pouze základními úkony.
Harmonogram povinné implementace a zahájení výuky podle školního vzdělávacího plánu (ŠVP) upraveného v souladu s příslušným opatřením:
Základní školy:
• Všechny ročníky 1. stupně povinně nejpozději od 1. 9. 2023
• Všechny ročníky 2. stupně povinně nejpozději od 1. 9. 2024
Gymnázia / Dvojjazyčná gymnázia / Gymnázia se sportovní přípravou:
• Všechny ročníky nižších stupňů víceletých G nejpozději od 1. 9. 2025
• Všechny ročníky vyšších stupňů G nejpozději od 1. 9. 2025
Na tzv. malou (ICT) revizi RVP navazuje tzv. velká revize RVP. V oblasti digitalizace ve vzdělávání posiluje rozvoj digitálních dovedností a inovativních metod, které podporují individualizaci výuky. Zároveň klade důraz na kybernetickou bezpečnost, smysluplné a bezpečné využívání umělé inteligence a mediální vzdělávání, včetně kritické práce s informacemi a odolnosti vůči dezinformacím.
Klíčovým nástrojem pro úspěšné zavedení tohoto nového RVP jsou dobrovolné pilotáže modelových ŠVP od 1. září 2025, realizované s metodickou podporou Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR). Změny v rámci předškolního a základního vzdělávání se zavádějí postupně podle schváleného harmonogramu až do roku 2031. Výuka podle nových ŠVP je nejprve dobrovolná, později povinná. Povinná implementace revidovaného RVP bude například pro 1. a 6. ročník základních škol zahájena v září 2027.
Zavádění digitálních technologií do výuky a metodická podpora škol probíhá mimo jiné z finančních prostředků Národního plánu obnovy (NPO), komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, s cílem připravit žáky na život v digitální společnosti.
Přímé finanční intervence tvořily v letech 2020–2024 pro školy důležitý zdroj podpory. Poskytnuté finanční prostředky byly v jednotlivých letech využívány na různé účely – na podporu distanční výuky (2020), na prevenci digitální propasti (opakovaně v letech 2022–2024) a na vybavení digitálními učebními pomůckami (jednorázově v letech 2022 nebo 2023). MŠMT na digitalizaci ve vzdělávání investovalo do mateřských, základních a středních škol z Národního plánu obnovy, komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, částku přibližně 4,2 mld. Kč.
Nepřímá finanční intervence je školám poskytována do konce tohoto kalendářního roku prostřednictvím dvou projektů, které na základě výzev MŠMT realizuje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR). Projekt NPO 3.1 DIGI (rozpočet 385 mil. Kč) podporuje rozvoj digitálního vzdělávání na školách a zaměřuje se na komplexní metodickou podporu škol a pedagogických pracovníků podle revidovaných rámcových vzdělávacích programů (např. vzdělávací kurzy, webináře či konzultace IT Guru). Projekt NPO 3.1 – AIDIG (rozpočet 44 mil. Kč) se soustředí na rozvoj digitálních kompetencí pedagogů v souladu s evropským rámcem DigCompEdu, a to včetně témat umělé inteligence, kyberbezpečnosti a mediální gramotnosti.
Infografika Souhrn čerpání finančních prostředků v rámci NPO je k dispozici na adrese: https://edu.gov.cz/digitalizujeme/souhrn-npo.
Infografika Přehled inovací ve vzdělávání v kontextu digitalizace včetně harmonogramu jejich zavádění je k dispozici na adrese: https://edu.gov.cz/digitalizujeme/inovace-npo.
Metodickou podporu k zavádění revizí rámcových vzdělávacích programů nabízí NPI ČR, dostupná je na webech https://mojeedu.npi.cz/ a https://prohlednout.rvp.cz/. S dotazy týkajícími se financování z Národního plánu obnovy je možné se obracet na MŠMT prostřednictvím e-mailu digitalizujeme@msmt.gov.cz nebo HelpDesk IS-NPO.
![]() |
Mgr. David Chvátal (David.Chvatal@msmt.gov.cz) vrchní ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
|
Mgr. Gabriela Libová (Gabriela.Libova@msmt.gov.cz) ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
|
Mgr. Veronika Fořtová (Veronika.Fortova@msmt.gov.cz) ministerský rada oddělení podpory digitálního vzdělávání, odbor předškolního a základního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR |
