V květnu 2025 bylo v rámci projektu Aktivní škola v JMK oceněno dvacet základních škol, které získaly zlaté a stříbrné certifikáty a s nimi i titul Aktivní škola. Cílem projektu je zlepšovat podmínky pro přirozený pohyb žáků během školního dne a zároveň prostřednictvím odborného vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu podporovat zdraví a aktivní způsob života nejen u žáků, ale také u učitelů a rodičů. Realizaci projektu umožnilo memorandum o spolupráci uzavřené v červenci 2024 mezi Jihomoravským krajem, Fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity, Lékařskou fakultou Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnicí Brno, Masarykovým onkologickým ústavem a Českou školní inspekcí.
Základní škola Mikulov, Valtická 3 se v květnu 2025 zařadila mezi školy oceněné zlatým certifikátem Aktivní škola. Ocenění je výsledkem dlouhodobé a systematické práce zaměřené na rozvoj pohybových aktivit a podporu zdravého životního stylu žáků v průběhu celého školního dne.
V rámci sdílení příkladů dobré praxe byl s ředitelem školy veden rozhovor zaměřený na konkrétní postupy a aktivity, které škola uplatňuje ve vyučování i v mimoškolních činnostech. Tyto aktivity plně odrážejí hodnoty a cíle projektu Aktivní škola – podporu zdraví, pohybu a aktivního přístupu k životu u všech členů školní komunity.
Jaký je aktuální stav realizace metodického doporučení Aktivní škola na Vaší škole?
Jaké překážky při realizaci zaznamenáváte a jak je překonáváte?
Hlavní překážkou zůstává nedostatek finančních prostředků:
Usilujeme o spolupráci se zřizovatelem a aktivně oslovujeme sponzory, včetně rodičů našich žáků.
Jakým způsobem zařazujete pohybové aktivity do výuky i mimo ni?
Při hospitacích se ředitel školy zaměřil mimo jiné také na pohybové aktivity během vyučování. V každé hospitované hodině měli žáci možnost pohybu – při skupinové práci, při plnění úkolů na koberci nebo během krátkých pohybových chvilek. Ani v jednom případě žáci neseděli celých 45 minut pasivně v lavicích.
Mimo vyučování nabízíme žákům bezplatně širokou škálu sportovních kroužků, které vedou naši učitelé (např. florbal, míčové hry, basketbal). Škola dále spolupracuje se sportovními oddíly ve městě a okolí (např. parkour, basketbal) a každoročně spolupořádá letní tábor se zaměřením na atletiku.
Jak dlouho zavedení trvalo a jaká byla spolupráce pedagogického sboru?
Zavádění pohybových aktivit do výuky probíhá průběžně. Pedagogové na 1. stupni reagují většinou pružněji a rychleji; na 2. stupni je práce zdlouhavější, aktivnější bývají učitelé tělesné výchovy či sportovci.
Jak žáci vnímají implementaci metodiky Aktivní škola ve Vaší škole?
Projekt Aktivní škola probíhá nenápadně – žáci často ani netuší, že jednotlivé činnosti jsou jeho součástí. Aktivity zaměřené na rozvoj pohybu přijímají velmi pozitivně. Například do projektu Olympijský víceboj se z celkových 420 žáků nezapojilo pouze asi 10.
Pozorujete u žáků změnu v aktivitě a zapojení během výuky?
Změna aktivity žáků je patrná zejména v okamžiku zahájení pohybové aktivity – především, když má soutěžní charakter („kdo rychleji, kdo více“). Zájem o pohybové činnosti je výraznější u žáků 1. stupně. Na 2. stupni je potřeba větší motivace a podpory ze strany pedagogů. Výjimku tvoří lyžařský kurz, o který mají starší žáci mimořádný zájem – poptávka je téměř dvojnásobná. Tento zájem je výsledkem systematické práce na 1. stupni, kde už žáci 1. a 2. tříd absolvují lyžařský výcvik v Němčičkách a od 3. třídy týdenní kurz v Krkonoších.
Realizujete aktivní přestávky i mimo budovu školy, například na hřišti?
Přestávku po druhé vyučovací hodině (tzv. pohybovou přestávku) trávíme venku, pokud to počasí dovolí. Žáci mají k dispozici velké i malé hřiště (1. a 2. stupeň se po měsíci střídají), herní prvky, posilovací stroje i míče.
Pokud počasí neumožňuje pobyt venku, zůstávají žáci v budově. Zejména na 1. stupni mohou využívat polepy na chodbách pro různé pohybové hry – např. skok daleký či piškvorky. Tělocvična se při těchto přestávkách nevyužívá z kapacitních důvodů (rozměry tělocvičny jsou 9,5 × 20 m).
Jak často využíváte okolí školy k venkovní výuce?
Ve spolupráci se zřizovatelem jsme otevřeli venkovní učebnu Archimedes. Má vlastní rozvrh, je plně využívána a díky zateplení a možnosti vytápění klimatizací ji lze využívat celoročně. V letních měsících ji lze zcela otevřít.
K výuce dále využíváme altánek na školní zahradě a okolní přírodu – škola se nachází v blízkosti CHKO Svatý Kopeček, což nabízí ideální podmínky pro výuku přírodopisu, vlastivědy či tělesné výchovy.
V rámci pracovních činností spolupracujeme také s CHKO Pálava – například pomáháme se zaléváním vysazených stromů na Svatém Kopečku.
Jaké výhody a omezení v tomto směru vnímáte s ohledem na okolní prostředí a otázku bezpečnosti?
Výhody těchto forem výuky jsou nesporné – pohyb, čerstvý vzduch a učení v přírodním prostředí. Omezením bývá pouze čas a u některých pedagogů zdravotní stav pohybového aparátu.
Je školní hřiště přístupné veřejnosti mimo dobu výuky? Máte stanovena pravidla pro jeho využívání? Jaké výhody a případná rizika vnímáte v souvislosti s otevřeným školním hřištěm?
Obě školní hřiště jsou po dohodě se zřizovatelem přístupná veřejnosti. Mají schválený provozní řád a zřizovatel zajišťuje správce hřišť.
Nezletilí mohou hřiště využívat bezplatně. Organizace zájmové činnosti, u nichž se vybírá poplatek, hradí 150 Kč za hodinu užívání hřiště; stejná sazba platí i pro dospělé uživatele.
Rizika spočívají zejména v možnosti poškození vybavení, nedodržování provozního řádu či v případných úrazech. Hřiště na Valtické ulici jsme byli nuceni přestat zamykat, protože ani uzamčená brána neodradila některé návštěvníky od vstupu – plot byl opakovaně rozplétán nebo poškozován.
